Tre ting du skal have styr på før interview med pressen

Christian Pedersen • 12. april 2018

Læs hele nyhedsbrevet

Som virksomhedsleder er en troværdig profil afgørende. Naturligvis. Det gælder også i medierne. Her er det afgørende, at du har styr på dine budskaber og fremtræden, når du skal svare på journalisternes skrappe spørgsmål.

Her er tre ting, du skal have styr på, før du stiller op til et interview med pressen:

  1. Aftal betingelser: Når du har besluttet dig for at give et interview, er det vigtigt at få aftalt betingelserne med journalisten på forhånd, herunder hvor lang tid interviewet tager.
  2. Forbered dig: Du må kende dine fakta og være forberedt, så du ved, hvad du taler om.
  3. Vælg dit budskab: Hold fast i dit budskab under hele interviewet.

Uanset hvor kritisk journalisten end er, skal du ikke lade dig påvirke negativt. Hold fast i de positive ting, kend dine fakta, vær venlig og giv journalisten en god historie.

Det er den basale opskrift på ikke at træde ved siden af, inden du skal have et interview med pressen.

Bare vær dig selv
Under interviewet er det vigtigt, at du

  • Begynder med det væsentligste
  • Svarer kort, konkret og enkelt
  • Taler sandt
  • Er dig selv

Efter interviewet skal du være obs på, at

  • Journalisten måske ikke har slukket for båndoptageren eller kameraet. Interviewet er først helt færdigt, når du er gået, eller journalisten har forladt bygningen.
  • Hvis du har lovet journalisten mere info, så følg hurtigt op.
  • Lad relevante kolleger vide, hvad du har sagt.

Se det fra den anden side
Få inspiration hos den erfarne interviewer Kurt Strand fra DR. I denne video giver han råd til journalister, når de skal forberede og gennemføre interviews.

Kommunikationsforum.dk kan du finde 100 råd til forberedelse af interviews.

Tjek også Added Values support, der er udviklet specielt til virksomheder, der ikke får den synlighed de fortjener: Den effektive pakke.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More