De tre fedeste råd fra en kommunikationsrådgiver

Christian Pedersen • 27. marts 2018

Læs hele nyhedsbrevet

I det seneste år har jeg været mentor i Lejre Kommune, hvor jeg rådgiver iværksættere om at komme godt i gang med deres virksomheder og få omsat ideer til virkelighed.

Jeg rådgiver især om, hvordan man sikrer sin virksomhed synlighed, så potentielle kunder bliver opmærksomme på ydelser og produkter.

Kommunikationsrådgiver
Naturligvis tager jeg udgangspunkt i den enkelte virksomheds situation, men typisk er mine tre primære råd til en virksomhed, der ønsker at øge opmærksomheden omkring forretningen, at

1)
Udarbejde en kommunikations- og markedsføringsplan
Fordi en plan

  • giver overblik
  • får styr på målgrupper, budskaber og kanaler
  • giver struktur på indsatser, tidsrammer og ansvar
  • sikrer bedre resultater
  • og sparer tid

Planen skal være relativt kortfattet og fokusere på aktiviteter i løbet af et år.

Desuden skal planen fokusere på følgende:

Hvilke målgrupper ønsker man at kommunikere med?
Hvad vil man fortælle målgrupperne?
I hvilke kanaler ønsker man at kommunikere?

En plan giver mulighed for at prioritere ambitionsniveau og tilgængelige ressourcer, så man har et realistisk overblik over, hvor mange indsatser, man kan sætte i gang. Det er afgørende for at få succes.

2)
Lave en oversigt over historier , du allerhelst vil fortælle om din virksomhed og prioritér dem. De kan med fordel lægges ind i kommunikationsplanen.

3)
Finde de medier som bedst rammer dine kunder, både gennem presseindsats, annoncering og anden markedsføring.

Her er dagblade, ugeaviser, fagblade, nyhedssites og sociale medier de mest oplagte at fokusere på

Når du har skaffet dig dette første overblik, Ja, så er du bedre klædt på til at få nye kunder i tale – næsten som en kommunikationsrådgiver.

Ja, og så er det bare om at gå i gang med at få budskabet ud.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Hav styr på dine budskaber når du kommunikerer
Af Christian Pedersen 7. juli 2025
Forestil dig, at din virksomhed lancerer et nyt bæredygtighedstiltag. Der er styr på pressemeddelelsen, som sendes til relevante medier. Hvordan sikrer du, at budskabet også rammer kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere – og ikke kun journalister? Her kommer samspillet mellem paid, owned og earned medier i spil.
Af Christian Pedersen 23. juni 2025
Krisekommunikation under pres - seks råd, der gør en forskel. Når krisen rammer, er det ikke kun handling, men også ord, der redder liv og beskytter omdømme.
Show More