Hvad er krisekommunikation?
Alle virksomheder frygter at få en tur i mediernes vridemaskine.
Men hvis man forbereder sig på de worst-case-scenarios, man kan forestille sig, er det muligt at komme helskindet igennem journalisternes kristiske behandling med troværdigheden i behold.
Krisekommunikation kræver forberedelse
Vidste du at man med fordel kan forberede sig på at håndtere en krise - før man kommer i mediernes søgelys med al den negative omtale, en mediestorm kan medføre?
For nogle virksomheder og organisationer skal der ikke meget til, før en lille konflikt i dagligdagen kan føre til landsdækkende, kritisk omtale, hvis man ikke får taget luften ud af en potentiel krise så tidligt som muligt.
Alle virksomheder frygter at få en tur i mediernes vridemaskine. Men hvis man forbereder sig på de worst-case-scenarios, man kan forestille sig, er det muligt at komme helskindet igennem journalisternes kritiske behandling med troværdigheden i behold.
Få overblik
Hurtig respons
Kontrollér fortællingen
Vær troværdig
Krisestyringens ABC
I sin krisekommunikation er det vigtigt at få skabt et overblik over, hvem der skal involveres i det kriseteam, der sætter sig sammen, ligeså snart krisen er i opløb.
Vigtigt er det også at centralisere al kommunikation ud af huset, så der kun er én person, der udtaler sig til pressen.
Dermed sikrer man sig, at der styr på de budskaber, der kommunikeres.

Sådan kan Added Value hjælpe

Udarbejde krisekommunikationsplan
Koordinere indsats
Formulere troværdige budskaber
Sparring under krisen
Fem faser kendetegner den typiske mediekrise
”Kriser vil repræsentere en eller anden form for diskontinuitet eller afbrydelser i forhold til en normal eller ønsket situation”.
Sådan definerer to af landets førende forskere i krisekommunikation, Finn Frandsen og Winni Johansen, en krise.
.
Hvad siger kunderne?