Økonomi- og administrationschef Kim Arthur Bremholm-Nielsen

Kommunikationen skal være relevant og nærværende
Hvordan skaber man samhørighed i en organisation med 200 medarbejdere fordelt på 18 forskellige adresser? På Behandlingsstederne Langebjerggaard er svaret en klar, værdibaseret kommunikation, der binder ledergruppe og medarbejdere sammen.
”Vores største interne kommunikationsudfordring er, at vores organisation er placeret på mange forskellige steder. Det stiller krav til os, når vi skal nå ud til alle med det samme budskab på samme tid.”
Sådan siger Kim Arthur Bremholm-Nielsen, der er økonomi- og administrationschef på Langebjerggaard, der er en privat socialfaglig aktør i Slagelse Kommune, der driver specialiserede botilbud og opholdssteder for udsatte unge samt indsatser for voksne med særlige behov – bl.a. inden for autismespektret og med komplekse problemstillinger.
Organisationen omfatter opholdssteder, interne skoler, særligt tilrettelagt undervisning (STU), beskyttet beskæftigelse samt støtte i egen bolig efter serviceloven. I alt drives der tilbud på 18 forskellige lokationer.
Kim har været ansat i organisationen siden 2019 og har blandt meget andet ansvar for kommunikation og markedsføring.
”I vores interne kommunikation skal vi blandt andet tage hensyn til, at vi har medarbejdere med 24-timers vagter. Nogle er kun på arbejde én dag om ugen,” fortæller han. ”De skal naturligvis også have mulighed for at følge med i, hvad der sker – ikke bare på deres egen arbejdsplads, men i hele organisationen.”
Ifølge Kim er det afgørende, at kommunikationen understøtter samhørighed på tværs af afdelinger.
Ledergruppen som omdrejningspunkt
Langebjerggaards ledergruppe på 12 personer mødes én gang om måneden.
”Kommunikationen fra vores ledergruppe er vigtig. Vi lægger vægt på, at vi alle melder ud på samme måde, så alle medarbejdere modtager det samme budskab – tilpasset den enkeltes hverdag og rolle. Det er vigtigt, at vi som ledere agerer som en enhed og afspejler de værdier, der kendetegner Langebjerggaard,” siger Kim.
Han understreger, at de enkelte ledere spiller en central rolle i forhold til deres teams:
”Vi kommunikerer samme holdning til vores 200 medarbejdere, så alle – uanset placering – er klar over, hvordan vi ser på tingene. Det giver os troværdighed, når vi agerer samlet og deler og udlever de samme værdier.”
Et konkret eksempel er ændringer i vagtplaner, som kan have store konsekvenser for medarbejderne. ”Her er det vigtigt, at vi som ledergruppe er afstemt og melder ensartet ud, så misforståelser undgås,” siger han.
Værdier i praksis
”Vi er en organisation, der arbejder ud fra klare værdier. Og de er bestemt ikke floskler. Vores værdier betyder noget for os. Vi har mange ildsjæle, som vil gøre en forskel for de mennesker, de hjælper,” siger Kim.
Han peger på medarbejdernes rolle som forbilleder for de unge: ”De holder af, holder om, holder til, holder ud – og ikke mindst holder på grænser. Vi spejler os i de unge og er lydhøre over for deres tanker, meninger og handlinger.”
I det daglige er kommunikation en bærende faktor for os: ”Vi er en talende profession, og vi når vores mål gennem samtaler,” siger han.
Afdæmpet ekstern kommunikation
Når det gælder den eksterne kommunikation, er profilen mere tilbageholdende.
”Vi er kendt i branchen for høj faglighed og for viljen til at hjælpe udsatte mennesker, som andre har opgivet. Men fordi vi arbejder med skrøbelige borgere, er vi meget bevidste om at afdæmpe kommunikationen mod omverdenen. Det har vi skrevet direkte ind i vores kommunikationsstrategi,” fortæller Kim.
Langebjerggaard deler faglige nyheder og artikler via et internt nyhedsbrev og på LinkedIn. ”Vi værner naturligvis om vores medarbejdere, men vi vil gerne fortælle om de muligheder, der er for at få et spændende job hos os med både faglig og personlig udvikling,” siger han.
Tjek Langebjerggaards hjemmeside.
Her kan du følge Langebjerggaards nyhedsbrev.
Læs også interview med Mette Færch Jessen, Valby Friplejehjem: Kommunikationen skal være relevant og nærværende.