Hvad er marketing?

Hvad er marketing?

- og hvad der forskellen på PR og markedsføring?

Forskelle og ligheder på

marketing og kommunikation


Marketing
drejer sig primært om at fortælle kunderne om de ydelser og varer, som leveres. Det kan være i form af annoncer og reklamer - med fokus på budskaber, der sælger.

Marketing eller markedsføring (kært barn har mange navne) har fokus på at skabe handling hos modtageren (call to action), som man vil have til at købe et produkt eller en ydelse her og nu.


PR og kommunikation
er et ledelsesværktøj, der bruges til at formidle resultater og budskaber til virksomhedens eller organisationens interesserenter. Det er typisk kunder, samarbejdspartnere, ejere, medarbejdere og pressen. Kommunikation dækker både interne og eksterne discipliner.

Generelt sigter kommunikation mod et bredt publikum, hvor målet ikke nødvendigvis er salg. Kommunikation – med underdisciplinen PR (public relations) - fokuserer især på virksomhedens omdømme og det at påvirke holdninger, der gerne skal omsættes til handlinger.


Marketing:

Annoncer og reklamer

Marketing:

Call-to-action

PR & kommunikation:

Formidling af budskaber

Kommunikation:

Intern og ekstern

Historien bag


Historisk er kommunikation en såkaldt corporate disciplin. I større virksomheder er det en støttefunktion til direktionen, som får support fra en gruppe specialister med at få budskaberne ud til de relevante målgrupper. 
 
I virksomheder hører marketingfunktionen typisk til under salgsafdelingen og har udelukkende kommerciel fokus. 
 
I dag benytter både kommunikation og marketing sig af sociale medier. Hvor kommunikation især har fokus på medier og presse, er marketing mere til den betalte omtale i form af annoncer og reklame.


Sådan kan Added Value  hjælpe

Strategisk planlægning 


Styring af sociale medier


Synlighed i pressen


Præcise tekster med klare budskaber


Paid - owned - earned

I dag taler man om, at virksomheder kommunikerer i kanaler, der er paid, owned eller earned. Altså, marketing tager sig af de betalte kanaler (typisk annoncer og reklamer), mens kommunikation tager sig af de fortjente kanaler (typisk ved at sikre omtale i pressen).

De ejede kanaler – især sociale medier – benyttes af begge discipliner, og det er væsentligt at udnytte synergien mellem dem. Når man fx sender en pressemeddelelse ud til pressen (earned), lægges den også på virksomheds website og sociale medier (owned), så flere målgrupper påvirkes af det samme budskab.

Når marketing betaler for en kampagne i paid medier, sikrer de på tilsvarende vis, at web, sociale medier også er kanal for disse kommercielle budskaber.

Hvad siger kunderne?

Skriv til Added Value

Contact Us

Share by: