Tre genveje til den brugbare kommunikationsplan

Christian Pedersen • 8. februar 2019

Enhver virksomhed, stor som lille, har brug for at have styr på sin kommunikation. Især den kommunikation og markedsføring man selv kan kontrolere og primært anvender for at påvirke sine kunder og samarbejdspartnere.

God kommunikation drejer sig om at skabe oplysning, forståelse og invitere til dialog.

Derfor er et godt at have en plan for, hvordan og hvornår man vil kommunikere med de målgrupper, man ønsker at påvirke og få i tale.

For at komme godt i gang får du her tre genveje til at udarbejde en plan, som er realistisk og til at følge op på, så I når de mål, I har fastsat.

Genvej 1: Få sat ord på de langsigtede mål
Før I går i gang med at udarbejde den årlige plan med indsatser måned for måned, er det en god idé at fokusere på de overordnede mål for kommunikationen.

Hvilken kommunikationsprofil ønsker I for jeres virksomhed på lang sigt? Hvordan skal man omtale jeres virksomhed, og hvilke historier skal forbindes med den?

Dernæst skal I fokusere på, hvad der i de kommende 2-3 år skal tages af konkrete initiativer for at lykkes med jeres kommunikationsindsats.

Genvej 2: Få styr på målgrupper, budskaber og kanaler
Når I har styr på jeres langsigtede mål, skal I kigge på, hvem I helt konkret ønsker at kommunikere med og påvirke gennem jeres kommunikation. Altså, virksomhedens målgrupper.

Jeg anbefaler, I begrænser jer til tre målgrupper for overskuelighedens skyld. For den eksterne kommunikationsplan vil det typisk være: Kunder, leverandører og øvrige samarbejdspartnere.

Få styr på, hvad jeres målgrupper har behov for at vide. Hvilke budskaber skal I formidle til dem? Og find ud af, hvilken kanal, der er bedst til at påvirke dem. Det kan være presseomtale og omtale på jeres website, sociale medier eller måske et nyhedsbrev.

Genvej 3: Udarbejd en årsplan med indsatser hver måned
Selve planen bør være overskuelig og ideelt set kunne være på et A4-ark.
Lav et skema med 12 måneder, så man hver måned kan notere, hvilke målgrupper der skal påvirkes med konkrete budskaber i hvilke kanaler. Notér også hvem der er ansvarlig for den enkelte indsats.

Herefter tager I planen frem hver måned og sikrer, at den planlagte indsats gennemføres.

Se et eksempel på, hvordan en enkel kommunikationsplan kan se ud.

Vil du læse mere om kommunikationsplaner ?

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs alle tre historier i nyhedsbrevet.

Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More