Spred dine holdninger i et debatindlæg

Christian Pedersen • 19. januar 2024

Som virksomhedsleder er der mange muligheder for at komme til orde og påvirke branchen og verden omkring sig. Hvis man altså prioriterer at stå frem med sine holdninger og meninger.

Én af måderne til at opbygge en profil på er at benytte sig af debatindlæg om et aktuelt emne, der har nyhedsværdi og interesserer læserne af den publikation eller portal, som man søger at få indlægget optaget i.

Et godt debatindlæg er med til at profilere afsenderen, der kommer til at fremstå som ekspert på sit felt, idet den aktuelle sag, der kommenteres og perspektiveres giver billedet af en person, som tager ansvar, engagerer sig og peger på løsninger. Kort sagt en person, som man vil søge til for råd og vejledning på dette område. Ja, måske også vil handle med.

Det er ofte en udfordring for fagfolk at formidle deres viden på en forståelig måde. Her kræver det, at budskabet i debatindlægget bliver så konkret som muligt for læserne. Derfor er det vigtigt, at du skriver i af et klart og letforståeligt sprog for at nå ud til et bredt publikum. Undgå fagjargon og komplekse sætningsstrukturer.

Jeg anbefaler desuden, at du følger avisens retningslinjer for indsendelse af debatindlæg, inklusive længdebegrænsninger og stilkrav.

I nyhedsbrevet for januar får du en skabelon til, hvordan du udarbejder et debatindlæg. Du får også opskriften på din næste sociale mediestrategi, ligesom du kan læse om, hvorfor der er færre stavefejl i aviserne i dag i forhold til tidligere. Endelig afsløreres det, hvilken virksomhed, der var bedst til presse i 2023.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs også hvad Byportalerne skriver om januars nyhedsbrev.


Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More