Har du ændret dine medievaner?

Christian Pedersen • 21. februar 2018

Læs hele nyhedsbrevet

Medieoverblik – DR har netop udsendt den årlige rapport om udviklingen i danskernes medieforbrug.

Det er spændende læsning, for vi er i en brydningstid, når det drejer sig om, hvordan vi anvender vores medier.

Mulighederne for at hente viden og underholdning er nærmest uendelige, ligesom den måde, vi bruger medierne på, i den grad er individualiseret.

DR’s rapport ”Medieudviklingen 2017” giver et godt billede af de ændringer, vi oplever som daglige mediebrugere.

Medieoverblik og streamning
Bl. a. nævner rapporten, at danskerne i 90’erne brugte omkring 70 procent af deres tid foran fjernsynet i selskab med hovedkanalerne DR1 og TV 2.

Det betød, at programmer som Beverly Hills 90210, Lykkehjulet og TV Avisen rundede en million seere.

I 00’erne begyndte det at knopskyde med nye kanaler på det danske tv-marked. Det pressede hovedkanalernes seerandel ned under 50 procent.

Siden da har danskernes stigende forbrug af streamingtjenester og andre digitale tilbud gjort indhug i forbruget af traditionelt tv, og givet langt flere muligheder for at se præcis det indhold, vi selv ønsker.

Det kan aflæses i antallet af programmer med over en million seere. Hvor omkring 1.000 programmer havde syvcifrede seertal i starten af 90’erne, er det faldet til ca. 100 programmer i 2017.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More