Sommertid er agurketid

Christian Pedersen • 29. juni 2022

I sommerens løb er der oplagte muligheder for at få en god historie fra sin virksomhed ud i pressen, da redaktionerne ikke har nær så travlt som på normale hverdage.

I medieverden kalder man denne tid for agurketid. Det er den periode i sommermånederne, hvor fx Folketinget holder ferie og gør det svært for nyhedsmedierne at finde reelle nyheder. Udtrykket agurketid bruges derfor også som generel betegnelse for almindelig sløvhed i nyhedsstrømmen.

Ordet agurketid er en oversættelse af det tyske Sauregurkenzeit (dvs. sur-agurk-tid), som i jargonen blandt Berlins handlende henviste til den tid på højsommeren, når agurkerne modnes, og hvor det er ferie, og derfor er der ikke den store omsætning i forretningerne. I den engelsktalende verden kaldes det silly season. På svensk siger man dödsäsong ligesom på fransk, la saison morte.

Den gode historie
Overvej om du har en historie, der kan profilere din virksomhed positivt i ferietiden. Den kan handle om et nyt produkt eller en ydelse, I har udviklet. Eller det kan været et nyt initiativ, I har taget, og som jeres kunder kommer til at få glæde af. Der er mange muligheder for at få sit budskab ud i de kommende uger.

Tjekliste
Når du udarbejder en pressemeddelelse, så brug denne tjekliste:

  • Overskrift der sammenfatter tekstens hovedbudskab
  • Indled med resumé – der giver overblik
  • Skriv det vigtigste – for læserne – først
  • Uddyb historien i to til tre korte selvstændige afsnit
  • Et citat med angivelse af navn og titel på den der udtaler sig
  • Kontaktdata og evt. link til mere information
  • Vedhæft et godt foto

Tjek j uni-julis nyhedsbrev,hvor du også kan læse månedens fede citat, bullshit-sprog på arbejdspladsen og en presseindsats, der gav omtale.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More