Sådan sikrer du din virksomhed god presseomtale?

Christian Pedersen • 21. juni 2023

En god profil i pressen sikres grundlæggende ved at have relevante, klare budskaber i den løbende kontakt med forskellige journalister. Tid er den knappeste ressource, også for journalister, så før man ringer, skal man have skåret sin sag skarpt til.

Det gør det nemmere for journalisten at vurdere, om det er noget, man vil bruge tid på at gå videre med.

Analysebureauet Aalund har målt, hvordan en række organisationer i Danmark klarer deres PR-arbejde.

De måler det i fire dimensioner:
1)
som aktiv presseindsats. Altså, hvor opsøgende og aktiv organisationerne er i deres pressearbejde.

2)
som et udtryk for den generelle presseservice.

3)
de måler bredt på organisationens image.

4)
og hvordan topledelsen er tilgængelig, troværdig og støtter op om organisationens pressearbejde.


Tjek sommerens nyhedsbrev , hvor du også kan læse om, hvilke organisationer, der er bedst til pressekontakt, har det bedste image og er bedst til at bringe topchefen i spil i medierne. Du får også ideer til, hvordan du pressemæssigt kan udnytte sommerens agurketid. Endelig giver nyhedsbrevet en række SoMe-tips i sommervarmen.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Hav styr på dine budskaber når du kommunikerer
Af Christian Pedersen 7. juli 2025
Forestil dig, at din virksomhed lancerer et nyt bæredygtighedstiltag. Der er styr på pressemeddelelsen, som sendes til relevante medier. Hvordan sikrer du, at budskabet også rammer kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere – og ikke kun journalister? Her kommer samspillet mellem paid, owned og earned medier i spil.
Af Christian Pedersen 23. juni 2025
Krisekommunikation under pres - seks råd, der gør en forskel. Når krisen rammer, er det ikke kun handling, men også ord, der redder liv og beskytter omdømme.
Show More