Sådan sikrer du din virksomhed god presseomtale?

Christian Pedersen • 21. juni 2023

En god profil i pressen sikres grundlæggende ved at have relevante, klare budskaber i den løbende kontakt med forskellige journalister. Tid er den knappeste ressource, også for journalister, så før man ringer, skal man have skåret sin sag skarpt til.

Det gør det nemmere for journalisten at vurdere, om det er noget, man vil bruge tid på at gå videre med.

Analysebureauet Aalund har målt, hvordan en række organisationer i Danmark klarer deres PR-arbejde.

De måler det i fire dimensioner:
1)
som aktiv presseindsats. Altså, hvor opsøgende og aktiv organisationerne er i deres pressearbejde.

2)
som et udtryk for den generelle presseservice.

3)
de måler bredt på organisationens image.

4)
og hvordan topledelsen er tilgængelig, troværdig og støtter op om organisationens pressearbejde.


Tjek sommerens nyhedsbrev , hvor du også kan læse om, hvilke organisationer, der er bedst til pressekontakt, har det bedste image og er bedst til at bringe topchefen i spil i medierne. Du får også ideer til, hvordan du pressemæssigt kan udnytte sommerens agurketid. Endelig giver nyhedsbrevet en række SoMe-tips i sommervarmen.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More