Tre ting får journalisterne til at droppe din pressemeddelelse

  • Af Christian Pedersen
  • 15 maj, 2018

Læs hele nyhedsbrevet

Pressemeddelelse: Jeg har i mange år formidlet virksomheders nyheder og gode historier til journalister på dagblade, tv-stationer og fagblade.

Journalisterne er glade for nyheder fra virksomheder. Især nyheder der matcher det medie, de repræsenterer.

Pressemeddelelse og tre fælder
Men ikke alle virksomheder er lige heldige med deres pressekontakt, hører jeg fra mange journalister og redaktører. Hvis du vil være sikker på ikke at få din nyhed på, så skal du bare gøre følgende:

  • En Pressemeddelelse udformes som en annonce for et produkt, hvor man enten overdriver og skriver reklamesprog. Eller man skriver om et nørdet emne i et nørdet sprog.
  • Virksomheden ønsker kun at sælge sig selv i en pressemeddelelse og har ingen nyhed eller god historie at fortælle.
  • En Pressemeddelelse er ikke målrettet til de konkrete medier, så den er relevant for deres læsere eller seere.

Ja, så enkelt er det ikke at trænge igennem til redaktionerne.

Sådan lykkes du
Hvis du derimod ønsker effekt at din indsats over for pressen, så er det en god idé, at

  • formidle en nyhed, der lægger vægt på aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation eller konflikt. Journalister er altid på jagt efter gode historier.
  • tage telefonisk kontakt til redaktionen for drøfte nyheden direkte med journalisterne og tjekke, om de har særlige ønsker til kilder, fotos, aftaler mv.
  • love eksklusivitet til et medie – dvs. de får nyheden som en solohistorie.

Tjekliste
Når du udarbejder en pressemeddelelse, så brug denne tjekliste:

  • Overskrift der sammenfatter tekstens hovedbudskab
  • Indled med resumé – der giver overblik
  • Skriv det vigtigste – for læserne – først (den journalistiske nyhedstrekant – se foto)
  • Uddyb historien i to til tre korte selvstændige afsnit
  • Et citat med angivelse af navn og titel på den der udtaler sig
  • Kontaktdata og evt. link til mere information

Du kan også finde inspiration og få support ved at kigge nærmere på Added Values journalistiske pakke.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More