Den effektive rådgiver

Christian Pedersen • 25. juni 2018

Læs hele nyhedsbrevet

Rådgiver: Kært barn har mange navne. Det gælder også kommunikationsrådgivere og kommunikationskonsulenter, eller hvad vi nu ellers kaldes.

En rådgiver er derfor et vidt begreb. Vi findes i alle brancher og sektorer. Rådgivning indeholder en mangfoldighed af muligheder. Det er blevet endnu tydeligere for mig, da jeg for nylig læste en ny bog “Slå til! Den effektive rådgivers DNA” af de to erfarne kommunikationsforskere Anne Katrine Lund og Helle Petersen.

Teoretisk fundament
Det er en glimrende bog at blive inspireret af, både som rådgiver og som bruger af rådgivning. “Slå til!” er udkommet på Gyldendal Business og koster 300,- kr.

I otte kapitler fører forfatterne os gennem temaer som rådgiverens strategiske forandring, den retoriske forberedelse, psykologisk disponering, de rette ord, mental og praktisk forberedelse og det at kunne slå til i rådgiverrummet.

Bogen har et solidt teoretisk fundament – den er jo skrevet af forskere – men indholdet er formidlet i et præcist og let læseligt sprog. Jeg kan især godt lige bogens mange modeller og skemaer, som giver et godt overblik over konkrete temaer, der kan hjælpe en rådgiver til at opbygge god systematik i konkrete rådgivningssituationer.

Interviews
I forordet skriver forfatterne, at indholdet bygger på egne erfaringer kombineret med med forskellige dataindsamlingsmetoder og litteraturstudier. Desuden er forskellige rådgivere interviewet, og de citeres løbende i bogen. Dermed kommer forfatterne godt omkring i forskellige brancher, virksomheder og institutioner, og læserne præsenteres for forskellige former for rådgivning, både i virksomheder og den offentlige sektor.

Bogens stærke teoretiske fundament spærrer måske lidt for den praktiske tilgang til det at være udførende rådgiver. Personligt havde jeg gerne set nogle praktisk-anvendelige tjeklister og guidelines til brug i de forskellige for rådgivningsfaser og -situationer. Desuden havde et afsnit om rådgiveren som sælger af sine ydelser været relevant og brugbart.

Men alt i alt en klar anbefaling til at dykke ned bogen og få inspiration og nye ideer til sit daglige arbejde – uanset om man har titel af rådgiver eller har et job, hvor man hjælper sine kunder, kolleger eller chefer med at finde frem til de bedste løsninger på problemer af enhver slags.

Du kan også finde inspiration og få support ved at kigge nærmere på Added Values rådgivning til store virksomheder.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More