Hvordan får jeg mere ud af min pressemeddelelse?

  • Af Christian Pedersen
  • 14 nov., 2018


Hvordan får jeg mere ud af min pressemeddelelse? Det er typisk én af årsagerne til, at virksomheder kontakter mig for at få den synlighed, de synes, de fortjener.

Det er surt show, når man har brugt kræfter på at udarbejde og sende en pressemeddelelse ud, og den så kun giver omtale på de online medier, man i forvejen for betalt for at uploade sine nyheder på.

Men hvis du tænker din presseindsats lidt bredere, så er der gode muligheder for at få din virksomheds budskaber ud i de kanaler, du ønsker.


TIP 1 - få styr på målgrupperne
Først og fremmest gælder det om have styr på, hvilke medier pressemeddelelsen er relevant for.

Du skal have styr på de medier, som de målgrupper, du ønsker at påvirke, læser.

Det kan altså ikke nytte, at du sender en pressemeddelelse, der primært henvender sig til kunder på Midtsjælland til Børsen, der beskæftiger sig med landsdækkende erhvervsnyheder og tendenser. Produktnyheder er heller ikke specielt tjekkede at sende til landsdækkende medier, hvis det altså ikke er en nyhed, der kommer til at påvirke mange mennesker i fremtiden.

Tjek i stedet om det ikke er lokale og regionale medier, som i første omgang er de mest relevante for din pressemeddelelse. Evt. kombineret med fagblade som beskæftiger sig med den branche og område, som jeres virksomhed repræsenterer.

Tjek artiklen"Tre ting du skal have styr på før interview med pressen."


TIP 2 - brug jeres egne medier
Læg pressemeddelelsen og fotos på jeres egne medier: Virksomhedens website, facebook, Linkedin og Instagram.

Tilpas teksterne til de sociale medier og sørg for links til den fulde pressemeddelelse, som det er oplagt at lægge på hjemmesiden.


TIP 3 - forstærk budskabet på video
Video er det nye sort på nettet. I øjeblikket vurderer Google video højt, så lægger man videoer ud, er der gode muligheder for at øge sin synlighed.

Det er oplagt at optage et kort video-interview med den person, som udtaler sig i pressemeddelelsen og herefter lægge det på virksomhedens hjemmeside, Youtube-kanal og sociale medier.

I dag kan man faktisk optage fuldt forsvarlige videoer med en mobiltelefon, der har monteret en ekstern mikrofon. Der er adskillige redigerings-apps, der er nemme at arbejde med. Med dem kan et 1-minuts-interview ret enkelt redigeres med tilføjelse af dækbilleder og tekster. En sådan løsning er nem, billig og effektiv.

Der ingen grund til ikke at fortælle sin historie. Den skal bare udover rampen i alle relevante kanaler.

Har I brug for hjælp, kan I altid ringe på telefon 61 33 69 65.

Tjek artiklen "Tre ting der får journalisterne til at droppe din pressemeddelse."


 Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs alle fire historier i  nyhedsbrevet.





Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More