Hold øje med ordenes betydning

Christian Pedersen • 15. august 2022

Vores sprog udvikler sig fra år til år. Ord der tidligere havde én betydning, kan i dag betyde noget helt andet.


Tag et ord som udmærket : Har man i sine skoletid har prøvet at få en aflevering tilbage, hvori der stod ”Udmærket” og opfattet det som om, at det var okay eller fint nok? Så tænker man som den yngre del af befolkningen. Ordet har nemlig fået en anden betydning, da den ældre generation opfatter det som noget helt uovertruffen og fremragende. Det kan derfor godt kræve lidt uddybelse, hvis man får en sådan bemærkning.

I den politiske verden ser man især, at ordenes betydning løbende ændrer sig. Ja, det er vel ikke for meget at sige, at vi her ofte er udsat for en vis manipulation fra politikere og embedsapparat side, når de skal forsøge at overbevise befolkningen om nye tiltag, der kommer til påvirke samfundet.

Én betydning
Det har den allestednærværende professor Svend Brinkmann gennemskuet, og han har listet en række ord op, som - i følge ham - trods deres forskellighed betyder det samme:

Effektivisering = Nedskæring
Forbedring = Nedskæring
Modernisering = Nedskæring
Omlægning = Nedskæring
Omprioritering = Nedskæring
Optimering = Nedskæring
Reform = Nedskæring
Stramning = Nedskæring
Tilpasning = Nedskæring
Udvikling = Nedskæring
Udflytning = Nedskæring

Derfor, vær obs på ordenes og sammenhæng. Det gælder både i politikersproget og i managementsproget, hvor der oftes siges ét og menes noget andet.


Tjek augusts nyhedsbrev, hvor du også kan læse om, hvordan debatindlæg kan skabe positiv profilering i omverden.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More