Giver AI plads til kreativitet?

Christian Pedersen • 17. november 2025

Jeg deltog i Kommunikationsforeningens årlige rådgiverdag – Fremtidens rådgiver 2025 – en torsdag i november på Københavns Universitet Amager sammen med 300 andre kommunikatører.

Årets tema var Er kreativiteten død? – med særlig fokus på, at vi kommunikatører i stigende grad anvender kunstig intelligens i vores tekster og produkter. 

Dagens program gav et udmærket indblik i, hvad der rører sig i kommunikationsbranchen og blandt dens aktører. Ét af dagens mest interessante indlæg var af Timme Bisgaard, udgiver af nyhedsbrevet Copenhagen Review of Communication, som talte over emnet "Kreativitet i en AI-tid".


Den sleske ven

”AI er som den falske, sleske ven. Vi taler ikke bare med AI. Vi betror os til den, stoler på den, er afhængige af den emotionelt. Den forstår altid, dømmer aldrig og fortæller os, hvad vi vil høre. Det er det perfekte forhold, hvilket er præcist det, der gør det farligt,” sagde Timme Bisgaard.

Han opfordrede til, at man som kommunikatør – og menneske – skal blive den kritiske stemme i forhold til AI.

”Positioner dit menneskelige indhold som supplement til AI-relationer, ikke konkurrence.  Differentier gennem det AI ikke kan levere: ægte uenighed, produktiv friktion, vilje til at skuffe, vilje til at udfordre. 

Autenticitetens nye definition er præcis ikke altid at være tilgængelig, ikke altid at være enig. Vær stemmen, der fortæller folk, hvad de har brug for at høre, ikke hvad de vil høre. Pas på dine virkelige venner i virkeligheden og se dem noget mere,” sagde Timme Bisgaard.

Han henviste til en artikel i Harvard Business Review, “Workslop: The Hidden Cost of AI-Generated Busywork”, som definerer AI workslop  - på dansk AI-slam - som: “AI generated work content that masquerades as good work, but lacks the substance to meaningfully advance a given task.”


AI som finpudser

Bisgaard lagde vægt på, at god AI-brug er et samarbejde, "hvor man slider og slæber for at lave noget godt arbejde og så bruger AI til at finpudse og forbedre allerede godt og gennemarbejdet indhold. Det er noget helt andet end at sende en generel prompt afsted på et par sætninger og så tro, man magisk har skabt virksomhedens strategi.”

Timme Bisgaard konkluderede: ”AI er hverken helt, ven eller helt fjende – det er et spejl af vores intention. Samme teknologi kan både udvide og amputere vores kreative evner. Forskellen ligger ikke i værktøjet, men i hvordan vi bruger det.  Spørgsmålet er: Hvordan bruger vi AI til at blive mere kreative, ikke mindre? Din opgave: Træn metakreativitet. Bliv dirigent, ikke passager.”


Udvikling af ideer
Metakreativietet er evnen til at lede selve processen omkring idéudvikling – ikke blot at få idéer. Det handler om at få styr på sit emne og sine værktøjer (inkl. AI). Desuden skal man kunne definere sit problem præcist og stille de rigtige modspørgsmål. Så begynder man at få et materiale, der er til at arbejde videre med.


Læs hele november-nyhedsbrevet - her kan du også læse interview med biavlerne Torben Jensen og Laila Kristiansen, der ønsker større synlighed om deres bigårde. Læs også hvad der sker, når vi mikser følelser og faglighed i vores argumentation, og få månedens tip om at vise du er menneske, selv om du anvender AI som værktøj. Endelig er der 12 råd til at få din næste præsentation udover rampen.

Ja tak, jeg vil gerne modtage Added Values nyhedsbrev hver måned.


Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More