Blog Post

Få dit budskab ud med den gode historie

  • Af Christian Pedersen
  • 16 feb., 2024

Jeg har netop holdt et indlæg for netværket for soloselvstændige på Den Kreative Matrikel i Ringsted. Et netværk jeg selv er medlem af.

Jeg fortalte bl. a., hvad der definerer en god historie for en virksomhed, og - ikke mindst - hvordan man skriver den, så den er værd at læse. 

En god tekst er kendetegnet ved, at den er relevant, korrekt og forståelig, så den vækker læsernes interesse.

Det er en tekst er skrevet i et sprog, der effektivt overfører informationer fra dig, der skriver, til modtageren.

Jeg anbefaler, at man gøre sig følgende overvejelser, når man skriver sin tekst:

1) Formulér et klart budskab
Hvad er formålet er med din tekst, og hvem er modtageren? Hvad vil du have læseren til at gøre, når han eller hun har læst teksten?

2) Skriv det vigtigste først
Det er nødvendigt, at du skriver det vigtigste budskab først, så læseren ved, hvad der kan forventes, når vedkommende læser videre. Derfor kan det være en god idé, at du skriver din indledning til sidst.

3) Skriv direkte til læseren
Når du skriver direkte til modtageren, får du hende eller ham med i teksten. Derfor er det en god idé at inkludere sin læser. Hjælp læseren med at få løst sit problem.

4) Skær ind til benet
Du bør altid skære unødvendige ord fra. Vi har travlt, så gør din tekst så kort som muligt.

5) Undgå fagudtryk
Forstår dine kunder, hvad du siger? I mange brancher er der ord og udtryk, det ikke nytter at nævne for udefrakommende. Fjern dem.

6) Læs dine tekster igennem en ekstra gang
Sproglige fejl ødelægger din tekst og får dig til at fremstå uprofessionel.

Historier skaber klarhed
Vi skal fortælle vores virksomheds gode historier. Historier skaber bedre kommunikation, stærkere relationer og mere forståelse mellem mennesker.

En god historie er en måde at formidle information eller erfaring på ved hjælp af billeder, lyde, ord og handling. Gennem en god fortælling kan vi udtrykke vores budskab med større klarhed. Her kan modtageren lettere identificere sig med de oplevelser, som historierne og budskabet præsenterer.

Dit budskab kan derfor bedre vække interesse og en følelse hos modtageren. Gode historier kan samtidig skabe en adfærdsændring hos nye kunder.


I nyhedsbrevet for februar deler jeg også mine erfaringer  med at integrere kunstig intelligens (AI) i mit daglige arbejde,  herunder ChatGPT til tekstgenerering og DALL·E samt Midjourney til at skabe billeder.  Desuden kan du læse om, hvad der bliver trends på sociale medier i 2024, og endelig giver jeg nogle råd om, hvilke fotos du skal vælge for at give din pressemeddelelse gennemslagskraft.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs mere om Netværk for soloselvstændige i Ringsted Kommune.


Af Christian Pedersen 15 Apr, 2024
Hvad skaber en effektiv pressemeddelelse, og hvordan man undgår de fælder, der kan få journalisterne til at slette den, før de overhovedet har læst teksten igennem.
Af Christian Pedersen 20 Mar, 2024
En tale er ikke blot en række ord, der bliver sagt højt; det er en mulighed for at skabe forbindelse, påvirke og inspirere lytterne. Uanset om det er en formel præsentation, en festtale, eller en inspirerende samtale, er forberedelsen nøglen til succes.
Show More
Share by: