Trends i kommunikationsbranchen

Christian Pedersen • 17. november 2021

Jeg har netop deltaget i seminaret "Fremtidens Rådgiver 2021", der den 11. november blev holdt på Københavns Universitet Amager.

Et af dagens interessante indlæg handlede om, hvad der p.t. er trends i kommunikationsrådgivernes verden. Det gav lektor Gitte Gravengaard fra Københavns Universitet nogle bud på.

Hun nævnte, at der i denne tid sker en øget kobling mellem kommunikation og forretning. Tilliden mellem øverste chefer og kommunikationsfolkene stiger år for år.

Ikke overraskende blev det fremhævet, at en kommunikationsrådgiver skal have nye kompetencer for at levere en ordentlig ydelse til sine chefer eller sine kunder.

Men det er stadig vigtigt, at kommunikationsgiveren har håndværket i orden og kan levere de ønskede kommunikationsprodukter som tekster, pressemeddelelser, kommunikationsplanlægning mv. Samtidig spiller rådgivning og sparring en større rolle i den daglige kommunikationsrådgivning. For mange kommer det strategiske til at fylde ligeså meget som det producerende.

Gravengaard nævnte de fem roller, som kommunikationsrådgiveren typisk udfylder i en organisation:
- producentrollen
- ambassadørrollen
- coach-rollen
- ledelesesrollen
- rådgiverrollen

Som nævnt er det coach- og rådgiverrollerne, som i stigende grad kommer til at optage især kommunikationsrådgivernes tid. Ligesom det at skabe relationer ud i hele organisationen bliver vigtigere.

Det blev fremhævet, at det er vigtigt for kommunikatører at skabe mening og fælles forståelse - det har det nu altid været. Nyt er det dog, at der større fokus på, at kommunikationsrådgiverne hjælper deres organisationer til fokusere på bæredygtighed og diversitet.

Læs
nogle af de artikler, som udspringer af det forskningsprojekt, som i disse år gennemføres på Københavns Universitet på CEO Communication.

Tjek novembers nyhedsbrev , hvor du også kan læse om generationsforskelle på SoMe og et interview med forfatteren til Added Value Publishings bog "Sæt ord på døden".

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!




Hav styr på dine budskaber når du kommunikerer
Af Christian Pedersen 7. juli 2025
Forestil dig, at din virksomhed lancerer et nyt bæredygtighedstiltag. Der er styr på pressemeddelelsen, som sendes til relevante medier. Hvordan sikrer du, at budskabet også rammer kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere – og ikke kun journalister? Her kommer samspillet mellem paid, owned og earned medier i spil.
Af Christian Pedersen 23. juni 2025
Krisekommunikation under pres - seks råd, der gør en forskel. Når krisen rammer, er det ikke kun handling, men også ord, der redder liv og beskytter omdømme.
Show More