Trends i kommunikationsbranchen

Christian Pedersen • 17. november 2021

Jeg har netop deltaget i seminaret "Fremtidens Rådgiver 2021", der den 11. november blev holdt på Københavns Universitet Amager.

Et af dagens interessante indlæg handlede om, hvad der p.t. er trends i kommunikationsrådgivernes verden. Det gav lektor Gitte Gravengaard fra Københavns Universitet nogle bud på.

Hun nævnte, at der i denne tid sker en øget kobling mellem kommunikation og forretning. Tilliden mellem øverste chefer og kommunikationsfolkene stiger år for år.

Ikke overraskende blev det fremhævet, at en kommunikationsrådgiver skal have nye kompetencer for at levere en ordentlig ydelse til sine chefer eller sine kunder.

Men det er stadig vigtigt, at kommunikationsgiveren har håndværket i orden og kan levere de ønskede kommunikationsprodukter som tekster, pressemeddelelser, kommunikationsplanlægning mv. Samtidig spiller rådgivning og sparring en større rolle i den daglige kommunikationsrådgivning. For mange kommer det strategiske til at fylde ligeså meget som det producerende.

Gravengaard nævnte de fem roller, som kommunikationsrådgiveren typisk udfylder i en organisation:
- producentrollen
- ambassadørrollen
- coach-rollen
- ledelesesrollen
- rådgiverrollen

Som nævnt er det coach- og rådgiverrollerne, som i stigende grad kommer til at optage især kommunikationsrådgivernes tid. Ligesom det at skabe relationer ud i hele organisationen bliver vigtigere.

Det blev fremhævet, at det er vigtigt for kommunikatører at skabe mening og fælles forståelse - det har det nu altid været. Nyt er det dog, at der større fokus på, at kommunikationsrådgiverne hjælper deres organisationer til fokusere på bæredygtighed og diversitet.

Læs
nogle af de artikler, som udspringer af det forskningsprojekt, som i disse år gennemføres på Københavns Universitet på CEO Communication.

Tjek novembers nyhedsbrev , hvor du også kan læse om generationsforskelle på SoMe og et interview med forfatteren til Added Value Publishings bog "Sæt ord på døden".

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!




Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More