Hvornår skal du udsende din pressemeddelelse?

Christian Pedersen • 8. juli 2024

Et kommunikationsbureau har identificeret de bedste tidspunkter og metoder til at optimere pressemeddelelsers åbningsrate. Det er sket på baggrund af 34.000 pressemeddelelser, der er udsendt i perioden februar 2023 til februar 2024.

Populære tidspunkter og dage
Analysen viser, at hverdage mellem klokken 9 og 11 er de mest populære tidspunkter at udsende en pressemeddelelser på. Efter frokost falder udsendelserne, men de tager til i styrke igen mellem klokken 13 og 15. Tirsdage og torsdage er særligt populære, mens der er færre udsendelser i weekender.

Åbningsrater
Den gennemsnitlige åbningsrate blandt alle udsendte pressemeddelelser er 43,4%. For pressemeddelelser udsendt mellem klokken 5.00 og 22.00 ligger åbningsraten mellem 40% og 46%.

Betydningen af emnelinjen
En af de vigtigste faktorer, der påvirker åbningsraten, er længden af emnelinjen. Hvis en emnelinje indeholder mere end ti ord, falder åbningsraten til under gennemsnittet på 43,4%. Faldet fortsætter, jo længere emnelinjen er. Derfor anbefales det at arbejde med emnelinjen, ligesom man gør med en overskrift.

Vedhæftede filer og links
Vedhæftede filer og links i pressemeddelelser har en gennemsnitlig klikrate på 3,62%. Det er vigtigt at overveje mængden af vedhæftede filer, da for mange modtagere kan reducere klikraten.

Agurketid
Der sendes betydeligt færre pressemeddelelser i juli og august samt i april og december på grund af ferieperioder, hvilket kan påvirke åbningsraterne.

Gode råd til udsendelse af pressemeddelelser
At udsende pressemeddelelser er et håndværk. Det er vigtigt at have en skarp vinkel, gode tal og detaljer samt en gennemarbejdet rubrik. Derudover er det essentielt at have en opdateret modtagerliste, der er relevant for pressemeddelelsernes emne.

Uopdaterede lister med journalister, der ikke interesserer sig for emnet, har skiftet stofområde eller modtager for mange pressemeddelelser fra samme organisation, kan reducere effektiviteten af udsendelserne.

Læs juli-udgaven af nyhedsbrevet , hvor du også kan få inspiration til, hvordan du kan få en god historie i medierne i agurketiden.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More