Har du en plan?

Christian Pedersen • 25. juli 2018

Læs hele nyhedsbrevet

Kommunikationsplanlægning: Mange virksomheder ønsker en klar og præcis kommunikationsplan, der giver overblik over deres kommunikationsindsats.

De har brug for at få styr på, hvem der gør hvad, hvornår.

En kommunikationsplan behøver ikke nødvendigvis at skulle udarbejdes på daglange workshops, hvor resultatet let bliver en uoverskuelig mængde slides med en masse ord og udtryk, som det kan være vanskeligt at få handling ud af.

Jeg anbefaler en enklere proces for kommunikationsplanlægning, hvor det vigtigste er få overblik over følgende elementer:

Hvem er målgrupperne?
Det af vigtigt at få styr på de målgrupper, som virksomheden ønsker at påvirke gennem sin kommunikation. Fx kunder, potentielle kunder, samarbejdspartnere og leverandører.

Hvad er budskaberne?
Hvad har målgrupperne behov for at vide? Dvs. hvad er relevant at fortælle den enkelte målgruppe.

Hvilke kanaler skal er der kommunikeres i?
Hvilke kanaler – eller medier – vil man anvende for at ramme sine målgrupper. Det kan være gennem omtale i pressen, salgsbreve, udsendelse af nyhedsbreve, omtaler på website og sociale medier eller præsentationer på seminarer.

Kommunikationsplanlægning
En kommunikations- og marketingplan kan med fordel bygges op på månedsbasis. Det giver overblik over:

  • Hvem man skal kommunikere til – målgruppen
  • Hvad man vil fortælle – budskabet
  • Hvordan man vil kommunikere – mediet
  • Hvem tager initiativet og hvem skal inddrages i kommunikationsindsatsen – involverede
  • Hvornår skal initiativet udføres – timing


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Hav styr på dine budskaber når du kommunikerer
Af Christian Pedersen 7. juli 2025
Forestil dig, at din virksomhed lancerer et nyt bæredygtighedstiltag. Der er styr på pressemeddelelsen, som sendes til relevante medier. Hvordan sikrer du, at budskabet også rammer kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere – og ikke kun journalister? Her kommer samspillet mellem paid, owned og earned medier i spil.
Af Christian Pedersen 23. juni 2025
Krisekommunikation under pres - seks råd, der gør en forskel. Når krisen rammer, er det ikke kun handling, men også ord, der redder liv og beskytter omdømme.
Show More