Har du en plan?

Christian Pedersen • 25. juli 2018

Læs hele nyhedsbrevet

Kommunikationsplanlægning: Mange virksomheder ønsker en klar og præcis kommunikationsplan, der giver overblik over deres kommunikationsindsats.

De har brug for at få styr på, hvem der gør hvad, hvornår.

En kommunikationsplan behøver ikke nødvendigvis at skulle udarbejdes på daglange workshops, hvor resultatet let bliver en uoverskuelig mængde slides med en masse ord og udtryk, som det kan være vanskeligt at få handling ud af.

Jeg anbefaler en enklere proces for kommunikationsplanlægning, hvor det vigtigste er få overblik over følgende elementer:

Hvem er målgrupperne?
Det af vigtigt at få styr på de målgrupper, som virksomheden ønsker at påvirke gennem sin kommunikation. Fx kunder, potentielle kunder, samarbejdspartnere og leverandører.

Hvad er budskaberne?
Hvad har målgrupperne behov for at vide? Dvs. hvad er relevant at fortælle den enkelte målgruppe.

Hvilke kanaler skal er der kommunikeres i?
Hvilke kanaler – eller medier – vil man anvende for at ramme sine målgrupper. Det kan være gennem omtale i pressen, salgsbreve, udsendelse af nyhedsbreve, omtaler på website og sociale medier eller præsentationer på seminarer.

Kommunikationsplanlægning
En kommunikations- og marketingplan kan med fordel bygges op på månedsbasis. Det giver overblik over:

  • Hvem man skal kommunikere til – målgruppen
  • Hvad man vil fortælle – budskabet
  • Hvordan man vil kommunikere – mediet
  • Hvem tager initiativet og hvem skal inddrages i kommunikationsindsatsen – involverede
  • Hvornår skal initiativet udføres – timing


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More