Underminerer du ubevidst dit eget budskab?

Christian Pedersen • 12. marts 2025

Små ord kan have stor effekt. Mange kompetente mennesker spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord og vendinger, der underminerer deres egen autoritet og får publikum til at tvivle på deres pointer.

Sprog skaber virkelighed – også i strategisk kommunikation. Ord som ”måske”, ”jeg tror” og ”lidt” kan fungere som sproglige panikknapper, der bruges for at undgå at virke skråsikker. Men i stedet skaber de usikkerhed og får taleren til at fremstå mindre overbevisende.

Tre enkle greb til at styrke din gennemslagskraft:

1. Sig det, du mener – uden forbehold

Undgå: “Jeg tror, det her kunne være en god løsning.”

Sig i stedet: “Det her er en god løsning, fordi …”

Når du selv er sikker i din formulering, bliver dit budskab langt stærkere.


2. Fjern de overflødige forsikringer

Undgå: “Jeg håber, at I får noget ud af mit oplæg.”

Sig i stedet: “Mit oplæg giver jer konkrete værktøjer til at løse [problem].”

Dit publikum skal ikke have en forventning om, at dit budskab måske er vigtigt – de skal kunne mærke det.


3. Brug stærke ord frem for svækkende markører

Undgå: “Det her er nok en af de bedre strategier.”

Sig i stedet: “Det her er en effektiv strategi, fordi …”

Hvis du selv lyder i tvivl, vil dine tilhørere også være det.


Hvad kan du lære af eksperterne?

Michelle Obama er kendt for sin stærke retorik. Hun bruger ikke svækkende formuleringer, men taler direkte og med autoritet. Et af hendes mest kendte citater er: “When they go low, we go high.”

Hun kunne have sagt: “Når andre opfører sig dårligt, bør vi forsøge at handle mere korrekt.” Men i stedet vælger hun en skarp og principfast formulering, der efterlader ingen tvivl om budskabet: Uanset hvad andre gør, holder vi fast i vores værdier.

Steve Jobs var en mester i at formulere enkle, stærke budskaber. Han ville aldrig have sagt: “Jeg tror, iPhone bliver en stor succes.” Han sagde: “iPhone will change everything.” Og han fik ret.

Held og lykke med din næste præsentation.


Læs videre i marts-nyhedsbrevet , hvor du også får Added Values råd til, hvad du skal være obs på, når du forbereder din næsten præsentation eller tale. Tjek også hvad der kommer til at sætte mediedagsordenen i 2025 og få månedens tip: Tænk som en journalist, når du skal skrive dit næste nyhedsbrev.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!



Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More