Sådan opbygger du en stærk medieprofil

Christian Pedersen • 8. oktober 2024





Er du obs på, at en stærk medieprofil kan øge kendskabet til din virksomhed, bygge troværdighed og styrke jeres konkurrenceevne?

Her får du fem tips til at opbygge og vedligeholde en medieprofil, der brænder igennem.

1. Definér dit budskab
Første skridt er at have et klart og konsistent budskab. Hvad ønsker din virksomhed at kommunikere?

Uanset om det drejer sig om produkter, værdier eller samfundsansvar, skal budskabet være skarpt og målrettet. Det gør det lettere for medierne at forstå og formidle din historie.

2. Kend dine målgrupper – og medierne
For at opnå den ønskede synlighed, er det vigtigt at kende dine målgrupper – og de medier, de bruger. Kortlæg relevante medier, både branchemedier, lokalaviser og nationale nyhedsplatforme.

Opbyg personlige relationer til journalister og redaktører ved at levere historier, der er relevante og interessante for deres læsere. Mediernes rolle er at informere og skabe nyheder. Din virksomhed skal bidrage med indhold, der er værd at skrive om.

3. Udnyt det rette tidspunkt
Timing er afgørende for at få mediedækning. Dine pressemeddelelser og andre PR-initiativer skal være relevante i forhold til samfundsudviklingen eller særlige begivenheder.

En historie, der er forbundet til aktuelle nyhedstendenser, har langt større chance for at blive dækket.

4. Skab stærkt indhold og vær autentisk
Kvalitetsindhold er nøglen til en succesfuld medieprofil. Uanset om du bruger tekster, billeder, videoer eller lyd, skal dit materiale være engagerende og af høj kvalitet.

Samtidig er det vigtigt at være autentisk. Medierne – og læserne – reagerer positivt på virksomheder, der fremstår ærlige og transparente i deres kommunikation.

5. Vær konsekvent og synlig på flere platforme
En stærk medieprofil kræver løbende indsats. Sociale medier spiller en stadig større rolle i mediebilledet, og ved at kombinere klassiske medier med løbende aktivitet på sociale platforme, kan du sikre en bredere synlighed.

Hold nu op! Der er mange muligheder. Er det ikke bare om at komme ud over stepperne?

Læs nyhedsbrevet for oktober , hvor du kan læse om, hvordan en virksomhed i byggebranchen fik en profilerende nyhed i medierne, der var med til at cementere virksomhedens image som en innovativ og bæredygtig aktør på jordbehandlingsområdet i entreprenørbranchen. Desuden får du tips til, hvordan du kan spotte, at der er brugt kunstig intelligens i en tekst.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Året har sin egen nyhedspuls, og mediernes fokus skifter med kalenderen. Oplagt til pressehistorier.
Af Christian Pedersen 20. oktober 2025
Ferier, højtider, temperaturer. Når din nyhedshistorie kobler sig til begivenheder i årets gang, øges chancen for at blive prioriteret i redaktionen og målgruppen.
Når sproget mister kant - kunstig intelligens i pressemeddelelser
Af Christian Pedersen 22. september 2025
En analyse viser, at pressemeddelelser efter ChatGPT’s indtog er blevet mere polerede og positive i tonen. Strukturen er stort set den samme, men sproget er blevet glattere – og dermed ofte mindre kantet og mindre troværdigt. For kommunikationsbranchen er det en udfordring.
Show More