Husk hvem du taler til, når du vil i medierne

Når du sender en pressemeddelelse ud, skal den ikke kun overbevise journalisten – den skal være relevant for mediets læsere, seere eller lyttere. Hvis din historie ikke rammer målgruppen rigtigt, ryger den nemt i papirkurven.
Det betyder, at når du skal formulere en pressemeddelelse, er det ikke nok at skrive en god historie – den skal også passe til mediets profil og målgruppe. Berlingske og Kristeligt Dagblad har forskellige læsere. Det har Euroman og Familiejournalen også.
Derfor skal du altid:
-
Definere din målgruppe
-
Udvælge medier, der matcher de målgrupper, du vil have fat i
-
Overveje om historien er national eller lokal
-
Tilpasse budskabet til mediet
-
Overveje regionale vinkler i landsdækkende historier
En nyhed, som du sender til pressen, bør opfylde nyhedskriterierne, og især væsentlighedskriteriet, der tager udgangspunkt i, hvor vedkommende nyheden er for det pågældende medies målgrupper.
Vil du have din historie i medierne – og ikke bare forsøge? Så handler det om målgruppeforståelse, medieindsigt og skarp vinkling.
Læs hele maj-nyhedsbrevet
- her får du tips til opbygning af din næste pressemeddelelse. Du møder sognepræst Otto Lundgaard, der fortæller om, hvordan han kommunikerer som sognepræst i Ringsted Sogn. Månedens tip handler om, at tale ind i konflikterne, før andre gør det for dig. Endelig kan du læse om Added Value Kompas, der er et fokuseret rådgivningsforløb, der giver overblik, retning og konkrete anbefalinger til kommunikationsindsatsen.
Ja tak, jeg vil gerne modtage Added Values nyhedsbrev hver måned .
