Er du klar, når krisen rammer?
- Af Christian Pedersen
- •
- 29 sep., 2021
- •

Jeg har netop hjulpet ledelsen på en behandlingsinstitution med at forberede sig på, hvad den kan gøre, når den skal håndtere en krise og samtidig kommer i mediernes søgelys med al den negative omtale, en mediestorm kan medføre.
En sådan institution er ofte i søgelyset fra mediernes side, og der skal ikke meget til, før en lille konflikt i dagligdagen kan føre til landsdækkende, kritisk omtale, hvis man ikke får taget luften ud af en potentiel krise så tidligt som muligt.
Alle virksomheder frygter at få en tur i mediernes vridemaskine. Men hvis man forbereder sig på de worst-case-scenarios, man kan forestille sig, er det muligt at komme helskindet igennem journalisternes kristiske behandling med troværdigheden i behold.
Nogle af de råd, jeg gav, tager udgangspunkt i at få skabt et overblik over, hvem der skal involveres i det kriseteam, der sætter sig sammen, ligeså snart krisen er i opløb. Vigtigt er det også at centralisere al kommunikation ud af huset, så der kun er én person, der udtaler sig til pressen. Dermed sikrer man sig, at der styr på de budskaber, der kommunikeres.
Strukturen er vigtig
I forberedelsen er det desuden en god idé, at
• Koordinere og organisere strømmen af informationer internt og eksternt.
• Finde ud af hvem man primært skal kommunikere med under krisen?
• Få styr på de kanaler I vil kommunikere i, når krisen folder sig ud.
• Få kortlagt de enkelte interessenters kontaktdata.
Når krisen vælter ind over virksomheden anbefaler jeg følgende:
• Vær hurtig, men ikke så hurtig, at der træffes dumdristige beslutninger.
• Hold øje med hvad der bliver sagt om firmaet for at følge udviklingen.
• Vær tydelig, transparent og troværdig i kommunikationen.
• Tag kontrol over jeres egen fortælling, inden andre gør det.
• Stræb efter at bygge, eller genopbygge, tillid.
Efter krisen er det en god idé at evaluere forløbet, så der er styr på, hvad man kan gøre bedre, hvis en ny krise skulle indtræffe.
Ring endelig på 61 33 69 65, hvis I har brug for input til, hvordan I kan forberede jer på at håndtere en krise, før - eller når - den breder sig til medierne.
Venlig hilsen
Christian Pedersen
P.S.
”Kriser vil repræsentere en eller anden form for diskontinuitet eller afbrydelser i forhold til en normal eller ønsket situation”.
Sådan definerer to af landets førende forskere i krisekommunikation, Finn Frandsen og Winni Johansen, en krise.
Læs hele nyhedsbrevet fra september , hvor du også kan læse om den gode elevatortale for politikere, og hvordan du arbejder med at få din virksomheds målgrupper i tale. Og så der der et helt forrygende Churchill-citat.
Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!