Virksomheder kommunikerer om klimamål
- Af Christian Pedersen
- •
- 09 okt., 2020
- •

FN's Verdensmål udgør 17 konkrete mål og 169 delmål, som forpligter alle FN’s 193 medlemslande til helt at afskaffe fattigdom og sult i verden, reducere uligheder, sikre god uddannelse og bedre sundhed til alle, anstændige jobs og mere bæredygtig økonomisk vækst.
Siden de 17 verdensmål blev vedtaget for fem år siden, er der sket en del i mediernes dækning. Det viser en ny rapport fra mediebureauet Infomedia.
Måden, medierne omtaler de 17 agendaer på, ændrer sig løbende, og der har været bevægelse i, hvilke mål der er mest populærere set med journalisternes øjne.
Kunder stiller krav om at leve op til klimamål
Jeg har selv i det seneste år oplevet, at nogle er mine kunder er blevet opmærksomme på at kommunikere, at de i deres opgaveløsning lever op til nogle af FN's klimamål, da flere og flere af deres kunder stiller krav herom.
Se artiklen baseret på en pressemeddelelse, jeg har hjupet virksomheden Grøn Vækst med at udarbejde: Anlægsgartner oplever stigendende miljøkrav fra kunderne.
Klima og forbrug
Infomedias rapport viser, at de agendaer, der er mest profilerede, har ændret sig i de seneste fem år.
I 2015 talte medierne mest om bæredygtig energi, mens de fra 2016 til og med 2019 talte mest om ansvarligt forbrug og produktion. I 2020 er trenden igen vendt, og klimaet har førertrøjen på i mediedebatten.
Klimadagsordenen fylder således meget i mediebilledet sammen med de relaterede agendaer som ansvarligt forbrug og produktion samt bæredygtig energi. Tilsammen udgør disse tre agendaer mere end halvdelen af al omtalen i 2020 - måske er på bekostning af den bredere bæredygtighedsdagsorden.
Rapporten er interessant læsning og for mange virksomheder er FN's klimamål oplagt at tænke ind i forretningsmodellen og kommunikationen. Du kan downloade rapporten her.
Siden de 17 verdensmål blev vedtaget for fem år siden, er der sket en del i mediernes dækning. Det viser en ny rapport fra mediebureauet Infomedia.
Måden, medierne omtaler de 17 agendaer på, ændrer sig løbende, og der har været bevægelse i, hvilke mål der er mest populærere set med journalisternes øjne.
Kunder stiller krav om at leve op til klimamål
Jeg har selv i det seneste år oplevet, at nogle er mine kunder er blevet opmærksomme på at kommunikere, at de i deres opgaveløsning lever op til nogle af FN's klimamål, da flere og flere af deres kunder stiller krav herom.
Se artiklen baseret på en pressemeddelelse, jeg har hjupet virksomheden Grøn Vækst med at udarbejde: Anlægsgartner oplever stigendende miljøkrav fra kunderne.
Klima og forbrug
Infomedias rapport viser, at de agendaer, der er mest profilerede, har ændret sig i de seneste fem år.
I 2015 talte medierne mest om bæredygtig energi, mens de fra 2016 til og med 2019 talte mest om ansvarligt forbrug og produktion. I 2020 er trenden igen vendt, og klimaet har førertrøjen på i mediedebatten.
Klimadagsordenen fylder således meget i mediebilledet sammen med de relaterede agendaer som ansvarligt forbrug og produktion samt bæredygtig energi. Tilsammen udgør disse tre agendaer mere end halvdelen af al omtalen i 2020 - måske er på bekostning af den bredere bæredygtighedsdagsorden.
Rapporten er interessant læsning og for mange virksomheder er FN's klimamål oplagt at tænke ind i forretningsmodellen og kommunikationen. Du kan downloade rapporten her.
Læs hele nyhedsbrevet i oktober-udgaven.
Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!