Den troværdige virksomhed

  • Af Christian Pedersen
  • 16 mar., 2022
Et omdømme er omverdens opfattelse af en virksomhed. Derfor er virksomhedens omdømme afgørende for, at den kan agere i sit marked.
 
For at have et godt omdømme kræver det, at virksomheden gør, hvad den siger.
 
Det er altså ikke nok at kommunikere korrekt og virke ægte. Handling er afgørende for at opretholde et troværdigt image, altså det indtryk som vi har af en virksomhed. Der skal derfor være sammenhæng mellem ord og handling for at agere med troværdighed.
 
Når jeg hjælper virksomheder og organisationer med deres PR-arbejde drejer det sig primært om få budskaberne ud til interessenterne, som typisk er kunder, samarbejdspartnere og det omkringliggende samfund.  I PR-arbejdet indgår typisk reputation management, hvor der arbejdes strategisk med at udvikle og påvirke virksomhedens relationer.
 
Værdier og normer
I lærebøgerne fokuseres særligt på en virksomheds legitimitet, der bliver afgjort af, om dens ageren bliver opfattet som værende i overensstemmelse med de herskende normer i samfundet. Det betyder i praksis, at virksomheden løbende må afstemme sin adfærd og tilpasse sin kommunikation i dialogen med stakeholderne. Værdier og normer ændrer sig løbende, og det må virksomheden tage højde for.
 
Jo bedre omdømme en virksomhed har, desto større er manøvrerummet. PR-arbejdet er med til at øge virksomhedens legitimitet til at drive forretning. Det er samtidig med til at sikre virksomhedens troværdighed.
 
Ideelt set er PR-arbejdets formål jo at være med til at formidle en gensidig forståelse mellem organisationen og dens omverden.

Tjek marts nyhedsbrev, hvor du også kan læse månedens fede citat og se den nye brochure Added Value har fremstille til Valby Friplejehjem. 

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Tjek hvordan jeres virksomhed kan blive mere synlig.


Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More