Blog Post

Kommunikationsplan: Sådan undgår du at fægte i blinde

  • Af Christian Pedersen
  • 11 aug., 2023
God kommunikation drejer sig om at skabe oplysning, forståelse og invitere til dialog.
 
Det kræver en plan for, hvordan og hvornår man vil kommunikere med de målgrupper, man ønsker at påvirke og få i tale.
 
Her får du tre råd til at udarbejde en plan, som er realistisk og let at følge op på, så I når de mål, I har besluttet jer for.

1: Få sat ord på de langsigtede mål
Før I går i gang med at udarbejde den årlige plan med indsatser måned for måned, er det en god idé at fokusere på de overordnede mål for kommunikationen.
 
Hvilken kommunikationsprofil ønsker I for jeres virksomhed på lang sigt? Hvordan skal man omtale jeres virksomhed, og hvilke historier skal forbindes med den?
 
Dernæst skal I fokusere på, hvad der i de kommende 2-3 år skal tages af konkrete initiativer for at lykkes med jeres kommunikationsindsats.
 
2: Få styr på målgrupper, budskaber og kanaler
Når I har styr på jeres langsigtede mål, skal I kigge på, hvem I helt konkret ønsker at kommunikere med og påvirke gennem jeres kommunikation. Altså, virksomhedens målgrupper.
 
Jeg anbefaler, I begrænser jer til tre målgrupper for overskuelighedens skyld. For den eksterne kommunikationsplan vil det typisk være: Kunder, leverandører og øvrige samarbejdspartnere.
 
Få styr på, hvad jeres målgrupper har behov for at vide. Hvilke budskaber skal I formidle til dem? Og find ud af, hvilken kanal, der er bedst til at påvirke dem.  Det kan være presseomtale og omtale på jeres website, sociale medier eller måske et nyhedsbrev.
 
3: Udarbejd en årsplan med indsatser hver måned
Selve planen bør være overskuelig og ideelt set kunne være på et A4-ark.

Lav et skema med 12 måneder, så man hver måned kan notere, hvilke målgrupper der skal påvirkes med konkrete budskaber i hvilke kanaler. Notér også hvem der er ansvarlig for den enkelte indsats.
 
Herefter tager I planen frem hver måned og sikrer, at den planlagte indsats gennemføres.

Tjek hele august-nyhedsbrevet, hvor du også kan læse om fotos, der er genereret med AI (kunstig intelligent), hvordan du skriver mere præcist, og du får fem gode råd om, hvordan du får mere ud af din kommunikationsindsats.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Af Christian Pedersen 15 Apr, 2024
Hvad skaber en effektiv pressemeddelelse, og hvordan man undgår de fælder, der kan få journalisterne til at slette den, før de overhovedet har læst teksten igennem.
Af Christian Pedersen 20 Mar, 2024
En tale er ikke blot en række ord, der bliver sagt højt; det er en mulighed for at skabe forbindelse, påvirke og inspirere lytterne. Uanset om det er en formel præsentation, en festtale, eller en inspirerende samtale, er forberedelsen nøglen til succes.
Show More
Share by: