Er dine budskaber til at forstå?

  • Af Christian Pedersen
  • 18 okt., 2021

Kunden har altid ret, lyder de gamle ord. Og det er ikke helt forkert.

 
Som konsulentvirksomhed har man kun sin berettigelse, hvis man kan levere rådgivning og ydelser, som kunderne har behov for og vil betale for.
 
Det er enhver virksomheds udfordring. For Added Value Communication har det være dagligdagen siden etableringen i 2007. Siden da har fokus været på at hjælpe virksomheder og organisationer med at kommunikere og blive synlige over for deres kunder og samarbejdspartnere på en troværdig måde.
 
For det er tydeligt, at virksomheders profilering i omverdenen får stigende betydning for den opfattelse, vi har af dem.
 
Omverdens forventninger
I dag er man nødt til at agere professionelt i sin kommunikation, når man henvender sig til sit marked. En virksomheds kunder og potentielle kunder skal have klar og præcis besked om, hvad virksomheden står for og ønsker at sælge.

Den gamle talemåde om, at "den der lever stille lever godt", holder ikke længere. I dag forlanger kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere transparens i, hvordan en virksomhed agerer. Og forventningen fra omverden om løbende aktivitet på både hjemmesider og sociale medier stiller stigende krav om at fortælle, hvad man gør - og ikke mindst hvorfor.
 
Udgangspunkt i modtagerne
Når jeg rådgiver om, hvordan man får sine budskaber ud til sine kunder, er ét af mine vigtigste budskaber, at man kommunikerer på modtagernes præmisser. Det gør man ved at overveje følgende:
  1. Hvem er mine modtagere?
  2. Er modtagerne på forhånd interesserede i emnet?
  3. Er de på forhånd positivt eller negativt indstillet?
  4. Hvad ved modtagerne om emnet?
  5. Hvad skal modtagerne i hvert fald vide bagefter?    
Når man har tager stilling til disse fem punkter, er man klædt bedre på til at kommunikere med en stadig mere krævende omverden.

Læs oktobers nyhedsbrev, hvor du også kan læse om  10 ting, der ikke kræver talent og om nogle af de pointer, som Morten Münster delte med medlemmerne af Ringsted Erhvervsforum for nylig.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!




Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More