Blog Post

Skærpede krav til præcis kommunikation

  • Af Christian Pedersen
  • 17 mar., 2020
For os der primært har arbejdsplads på hjemmekontoret, giver myndighedernes opfordring til at ikke at gå unødigt udenfor for ikke at sprede corona-virus måske ikke den helt store omvæltning.
 
Og så alligevel for arbejdet på kontoret er jo i dagligdagen typisk suppleret med møder og seminarer med kunder, kolleger og andre. Det giver variation, inspiration, energi og dynamik at mødes ansigt til ansigt.
 
Dette energiboost må vi nu undvære i de kommende uger. Eller i hvert fald finde på anden vis.
 
Smittefaren kommer til at ændre måden, vi kommunikerer på. Professor Bent Sørensen skiver i sin bog ”Skærmens magi” (se min anbefaling nedenfor), at vi ”i dag kommunikerer vi via korte, redigerede tekstbeskeder, snarere end vi at vi ringer til hinanden. Det er ikke noget, vi har bestemt os for, men smartphonen har registeret vores umiddelbare usikkerhed ved rigtige samtaler, der jo er ret uforudsigelige og ressourcekrævende”.

Dog, mon ikke flere af os i endnu højere grad sætter pris på den telefoniske kontakt under lukningen af Danmark – suppleret med mails og dialog via sociale medier.
 
Jeg har bemærket, at flere af virksomhederne i mit netværk i første omgang - naturligt nok - har haft travlt med at melde ud til deres interessenter om, hvilke forholdsregler de har taget i forhold til den allestedsnærværende smittefare. 

Næste step vil typisk være at fokusere på, hvordan de sikrer virksomhedens overlevelse og udvikling.
 
Både mht. support til krisekommunikation og den udviklingsorienterede kommunikation står jeg naturligvis til rådighed.

Uanset om det gælder udarbejdelse af plan og formulering af budskaber i forbindelse med ændringer i virksomheden, eller om det drejer sig om produktion af nyt indhold til hjemmesiden, nyhedsbreve, sociale medier eller måske den profilfolder, som man har skubbet i flere måneder pga. travlhed. Det er oplagt, at de kommende uger også bruges til at tænke i nye forretningsområder eller opdatere de bestående.
 
Medierne har jo også brug for nyheder, så hvorfor ikke forsyne dem med nyt, der ikke nødvendigvis har noget med coronavrus at gøre.
 
Tag fat i mig – og lad os tage den første dialog i telefonen, på Messenger eller Skype.

Og - ikke mindst - take care out there.

Venlig hilsen
Christian Pedersen

PS

Læs hele nyhedsbrevet, hvor du i marts-udgaven får en anbefaling om at få mere viden om om, hvordan smartphonen påvirker vores måde at  kommunikere med hinanden på. Desuden fokuserer nyhedsbrevet på, hvordan vi bedre kan få folk til at huske os, og hvordan man opnår større gennemslagskraft og flere følgere på sociale medier.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Af Christian Pedersen 15 May, 2024
Medierne har i de senere år fået flere af de såkaldt ”historiske” historier. Ja, i vores daglige kommunikation fristes vi ofte til at gøre udsagn mere bemærkelsesværdige ved brug af lignende ord som ”revolutionerende” og ”banebrydende” om dagligdags begivenheder.
Af Christian Pedersen 15 Apr, 2024
Hvad skaber en effektiv pressemeddelelse, og hvordan man undgår de fælder, der kan få journalisterne til at slette den, før de overhovedet har læst teksten igennem.
Show More
Share by: