Sådan undgår du de mest almindelige PR-fejl

  • Af Christian Pedersen
  • 13 sep., 2024

September 2024

Jeg oplever i stigende grad, at flere og flere virksomheder ønsker at blive mere synlige i medierne. De ser fordele ved at øge deres gennemslagskraft og skabe sig en positiv offentlig profil. Men det kræver en indsats og en klar struktur, før man kaster sig ud i dette arbejde.

For der er mange fælder, der kan underminere selv den bedste PR-plan.

Her er fem af de mest almindelige fejl med nogle bud på, hvordan du kan undgå dem.

1. Manglende mål og strategi
En af de største fejltagelser, mange begår, er at sætte gang i PR-arbejdet uden klare mål og en veldefineret strategi.

Det kan resultere i spredte og ineffektive indsatser, der ikke fører til ønskede resultater. Sørg for at sætte specifikke, målbare, opnåelige, relevante og tidsbundne mål for din PR-strategi. En klar plan hjælper med at fokusere indsatsen og måle resultaterne. (Læs mere herunder).

2. Forhastede pressemeddelelser
Pressemeddelelser er et vigtigt værktøj i PR-arbejdet, men de kan også give bagslag, hvis de sendes ud uden tilstrækkelig forberedelse.

Uanset tidspresset er det afgørende at sikre, at pressemeddelelsen er klar, præcis og indeholder alle nødvendige oplysninger. Det inkluderer en stærk overskrift, en fængende indledning og korrekte fakta. Husk også at tilpasse pressemeddelelsen til de medier, du sender den til.

3. Ignorering af krisekommunikation
En fejl, mange virksomheder begår, er at ignorere behovet for en krisekommunikationsplan.

Når krisen rammer, kan det være fatalt ikke at have en klar strategi for, hvordan man kommunikerer effektivt med både interne og eksterne interessenter. Hav en en sådan plan klar, og sørg for, at alle i virksomheden kender deres rolle i den.

4. Mangel på opfølgning og måling
PR-arbejde bør ikke afsluttes, når pressemeddelelsen er sendt ud, eller kampagnen er lanceret. En almindelig fejl er at undlade at følge op og måle resultaterne af PR-aktiviteterne. Brug tid på at analysere mediedækningen, evaluere responsen, og tilpas din strategi baseret på disse data. Det sikrer, at du lærer af dine erfaringer og konstant forbedrer dine indsatser.

5. At overse sociale medier
Det vil være en alvorlig fejl at ignorere sociale medier som en del af PR-strategien. Sociale medier tilbyder unikke muligheder for direkte interaktion med målgrupperne og er et oplagt værktøj til at udbrede dit budskab.

Sørg for at have en aktiv tilstedeværelse på relevante platforme og vær klar til at engagere dig i dialogen, både når det går godt, og når der opstår udfordringer.

Ved at undgå disse almindelige fejl kan jeres organisation opbygge en stærkere, mere sammenhængende offentlig profil og opnå større gennemslagskraft i omverden.

Og så er det vel egentlig bare at gå i gang med indsatsen....

Læs september-udgaven af nyhedsbrevet, hvor du også får tre indspark til, hvordan du udvikler en effektiv kommunikationsplan. Desuden får du opskriften på, hvordan du kan bruge ChatGPT til at læse korrektur på dine tekster, så du indgå de irriterende slå- og stavefejl. Endelig kan du læse en artikel om fire tendenser i virksomhederne, der har ændret vilkårene for, hvad man kommunikerer internt og eksternt.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More