Sådan rammer du den gode tekst
- Af Christian Pedersen
- •
- 28 jul., 2020
- •

Den gode tekst er karakteriseret ved et aktivt, direkte og letforståeligt sprog.
1)
Formulér et klart budskab
Før du begynder skrivearbejdet, bør du notere, hvad det er, du vil sige. Hvad er formålet med din tekst, og hvem er modtageren? Hvad vil du have læseren til at gøre, når han eller hun har læst teksten?
2)
Skriv det vigtigste først
Det er nødvendigt, at du skriver det vigtigste budskab først, så læseren ved, hvad der kan forventes, når vedkommende læser videre. Derfor kan det være en god idé, at du skriver din indledning til sidst.
3) Skriv direkte til læseren
Når du skriver direkte til modtageren, får du hende eller ham med i teksten. Derfor er det en god idé at inkludere sin læser, som er ligeglad med dig. Hjælp læseren med at få løst sit problem.
4)
Skær ind til benet
Du bør altid skære unødvendige ord fra. Vi har travlt, så gør din tekst så kort som muligt. Det lyder let, men det er svært.
5)
Undgå fagudtryk
Forstår dine kunder, hvad du siger? I mange brancher er der ord og udtryk, det ikke nytter at nævne for udefrakommende. Fjern dem.
6)
Læs dine tekster igennem en ekstra gang
Sproglige fejl ødelægger din tekst og får dig til at fremstå uprofessionel. Er du ikke selv god til at sætte komma, så betal dig fra det eller find én, der er.
Har du ikke selv tid til at få skrevet teksten til dit næste kundebrev, website eller nyhedsbrev? Så ring til Christian Pedersen på 61 33 69 65 og få hjælp til at udforme en god tekst til netop dit formål.
1)
Formulér et klart budskab
Før du begynder skrivearbejdet, bør du notere, hvad det er, du vil sige. Hvad er formålet med din tekst, og hvem er modtageren? Hvad vil du have læseren til at gøre, når han eller hun har læst teksten?
2)
Skriv det vigtigste først
Det er nødvendigt, at du skriver det vigtigste budskab først, så læseren ved, hvad der kan forventes, når vedkommende læser videre. Derfor kan det være en god idé, at du skriver din indledning til sidst.
3) Skriv direkte til læseren
Når du skriver direkte til modtageren, får du hende eller ham med i teksten. Derfor er det en god idé at inkludere sin læser, som er ligeglad med dig. Hjælp læseren med at få løst sit problem.
4)
Skær ind til benet
Du bør altid skære unødvendige ord fra. Vi har travlt, så gør din tekst så kort som muligt. Det lyder let, men det er svært.
5)
Undgå fagudtryk
Forstår dine kunder, hvad du siger? I mange brancher er der ord og udtryk, det ikke nytter at nævne for udefrakommende. Fjern dem.
6)
Læs dine tekster igennem en ekstra gang
Sproglige fejl ødelægger din tekst og får dig til at fremstå uprofessionel. Er du ikke selv god til at sætte komma, så betal dig fra det eller find én, der er.
Har du ikke selv tid til at få skrevet teksten til dit næste kundebrev, website eller nyhedsbrev? Så ring til Christian Pedersen på 61 33 69 65 og få hjælp til at udforme en god tekst til netop dit formål.
Læs hele nyhedsbrevet, hvor du i maj-udgaven kan få gode råd til dine video-optagelser , ligesom du får ideer til at etablere og udvikle dit nyhedsbrev.
Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!