Overskriften skal vække interesse

  • Af Christian Pedersen
  • 19 dec., 2022
Hvor lang – eller hvor kort – bør overskriften i en pressemeddelelse egentlig være?

Tja, det korte svar er, at det er der ikke nogen regler for. Til gengæld er der nogle hensyn, som er gode at kende til.

Gør den derfor kort og præcis.

Den gennemsnitlige længde på overskriften i en pressemeddelelse udsendt gennem nyhedsbureauet Ritzau er på 56 tegn.

Det er betydeligt længere end overskriften på denne artikel, der er på 30 tegn.

Risiko
Overskriften – eller rubrikken, som den også kaldes i fagsproget – er det første, som modtageren ser, når pressemeddelelsen lander i indbakken. Er overskriften kort og præcis, vil den være lettere at opfatte og opfange hurtigt for modtageren frem for en længere overskrift.

Der er en risiko for, at en meget lang overskrift ikke kan læses til ende, hvis modtageren har en e-mailopsætning på computeren, tabletten eller telefonen, der gør, at der kun er begrænset plads til overskriften i emnefeltet i e-mailoversigten.

Pressemeddelelser, der gøres tilgængelige i virksomhedens eller organisationens presserum, vil typisk blive indekseret af Googles søgemaskiner. Det vil sige, at de bliver synlige i Googles søgeresultater, hvor titlerne også afskæres, hvis de er for lange. Længden varierer en smule, men Google viser typisk et sted mellem 50 og 60 anslag i titlen, og holder du dig inden for 60 anslag, anslås det, at du i 90 % af alle tilfælde vil få vist hele din overskrift.

Dvs. du skal gøre overskriften i pressemeddelelsen så kort – og dækkende for indholdet – som muligt.

En gang imellem kan man støde på afsendere af pressemeddelelser, der benytter overskriften til at skrive, at der er tale om en pressemeddelelse, for eksempel ved at skrive ”Pressemeddelelse: Overskrift”. Det er dog ikke en praksis, der kan anbefales.

Efter du har sendt din pressemeddelelse ud, er det en god idé, at lægge teksten på din virksomheds hjemmeside og sociale medier, så budskaberne når endnu længere ud.

Det viser jeres kunder og andre interessenter, at I er aktive i nyhedsbilledet og dermed relevante og opdaterede på verden omkring jer.

Tjek  decembers nyhedsbrev, hvor du også kan læse om  Added Value Publishings første bog, månedens citat mv.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More