Få dine budskaber ud i pressen
- Af Christian Pedersen
- •
- 21 nov., 2022
- •

Hvornår er det bedste tidspunkt at sende sin pressemeddelelse til redaktionerne?
Det har nyhedsbureauet Ritzau dykket ned i, og de har registeret, at den travleste time i ugen med udsendelse af flest pressemeddelelser er torsdag morgen mellem klokken 5 og 7, skarpt forfulgt af torsdag formiddag mellem klokken 11 og 12.
To tredjedele af alle pressemeddelelser udsendes om morgenen eller om formiddagen. Det skyldes blandt andet, at mange ønsker, at deres pressemeddelelser skal ligge klar til mediernes redaktionsmøder om formiddagen.
På alle hverdage starter det store ryk med udsendelse af pressemeddelelser fra klokken 5 om morgenen. Efter klokken 16 ligger det til gengæld meget stille med udsendelserne.
Af dem, der udsender pressemeddelelser i weekenden, vælger flest at udsende lørdag i tidsrummet mellem klokken 4 og 7. I weekenden, efter frokost, udsendes der nærmest ingen pressemeddelelser.
Hvornår skal man udsende?
Ritzau anbefaler, at hvis pressemeddelelsen omhandler et dagsaktuelt emne, bør den sendes afsted til redaktionerne så hurtigt som muligt, uanset ugedag og tidspunkt på dagen.
Mange redaktioner og medier starter med morgenudsendelser tidligt, så der er livlig aktivitet på nyhedsredaktionerne fra tidlig morgen.
Hvis pressemeddelelsen derimod ikke omhandler en aktuel sag, kan det måske godt betale sig at sende den til medierne udenfor de spidsbelastede tidspunkter.
I praksis vil tidspunktet for udsendelsen dog næppe ngøre nogen forskel for, om pressemeddelelsen slipper igennem til mediernes redaktører. Om de så bliver prioriteret, er en anden sag.
I løbet af året fordeler udsendelserne af pressemeddelser sig, som vist nedenfor.
Lidt over halvdelen af alle årets pressemeddelelser udsendes i marts, april, maj, september, oktober og november.
Til sammenligning udsendes kun knap 12 procent af alle pressemeddelelser i februar og juli måned, som er præget af hhv. vinter- og sommerferie.
Det har nyhedsbureauet Ritzau dykket ned i, og de har registeret, at den travleste time i ugen med udsendelse af flest pressemeddelelser er torsdag morgen mellem klokken 5 og 7, skarpt forfulgt af torsdag formiddag mellem klokken 11 og 12.
To tredjedele af alle pressemeddelelser udsendes om morgenen eller om formiddagen. Det skyldes blandt andet, at mange ønsker, at deres pressemeddelelser skal ligge klar til mediernes redaktionsmøder om formiddagen.
På alle hverdage starter det store ryk med udsendelse af pressemeddelelser fra klokken 5 om morgenen. Efter klokken 16 ligger det til gengæld meget stille med udsendelserne.
Af dem, der udsender pressemeddelelser i weekenden, vælger flest at udsende lørdag i tidsrummet mellem klokken 4 og 7. I weekenden, efter frokost, udsendes der nærmest ingen pressemeddelelser.
Hvornår skal man udsende?
Ritzau anbefaler, at hvis pressemeddelelsen omhandler et dagsaktuelt emne, bør den sendes afsted til redaktionerne så hurtigt som muligt, uanset ugedag og tidspunkt på dagen.
Mange redaktioner og medier starter med morgenudsendelser tidligt, så der er livlig aktivitet på nyhedsredaktionerne fra tidlig morgen.
Hvis pressemeddelelsen derimod ikke omhandler en aktuel sag, kan det måske godt betale sig at sende den til medierne udenfor de spidsbelastede tidspunkter.
I praksis vil tidspunktet for udsendelsen dog næppe ngøre nogen forskel for, om pressemeddelelsen slipper igennem til mediernes redaktører. Om de så bliver prioriteret, er en anden sag.
I løbet af året fordeler udsendelserne af pressemeddelser sig, som vist nedenfor.
Lidt over halvdelen af alle årets pressemeddelelser udsendes i marts, april, maj, september, oktober og november.
Til sammenligning udsendes kun knap 12 procent af alle pressemeddelelser i februar og juli måned, som er præget af hhv. vinter- og sommerferie.
Tjek novembers nyhedsbrev, hvor du også kan læse om pressemeddelelsens ABC, og hvordan du opnår to timers gratis rådgivning.
Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!