Klar til krisekommunikation?

  • Af Christian Pedersen
  • 14 sep., 2018

Kommunikationsrådgiverens tre råd - før du har journalisterne i røret.

Mon ikke alle virksomhedsledere har en frygt for at komme i mediernes kløer pga. en dårlig sag?
 
Forskyldt eller uforskyldt. Når først krisen kører, journalisterne ringer og vil have kommentarer, og shitstormen på de sociale medier når uanede højder. Så skal man i hvert fald ikke krybe i flyverskjul og håbe på, at stormen vil lægge sig – efter nogle uger eller måneder. For så er virksomheden sandsynligvis fuldstændig underdrejet, hvis ikke den er gået konkurs.
 
Derfor er det godt at være forberedt på, at PR-krisen kan ramme.
 
Her er tre råd, som kan være med til at begrænse de værste skader. For det er sjældent man kommer ud som med helteagtig status efter at have været gennem mediemølle.

1)
Forbered jer
Sørg for at have nogle retningslinjer for, hvem der gør hvad og hvornår under en krise. Når virksomheden oplever en krise, skal det være tydeligt for medarbejderne, hvem der påtager sig ansvaret for krisekommunikationen.

Virksomheden skal have en klar krisestrategi for, hvordan der skal ageres internt i organisationen i forhold til medierne. I langt de fleste tilfælde er de en god idé at topstyre kommunikationen, så der kun er én person eller i hvert fald ganske få personer, der udtaler sig.

2)
Fortæl sandheden
Når der kommunikeres med pressen, skal kommunikationen være klar og ærlig. Vedstå jeres fejl, da det ellers kan bringe virksomheden ud i et endnu voldsommere stormvejr.

Og sørg for at vise medfølelse med eventuelle ofre eller ramte, som I måske er skyld i. Medmenneskelighed og empati kan være afgørende for at skabe forståelse og opbakning til sit synspunkt.

3)
Skift fokus
Det er nok lettere sagt en gjort, men forsøg at skabe opmærksomhed på positive historier om virksomheden. Dette kan være med til at aflede fokus på den negative omtale. Men pas på at denne indsats ikke kommer til at virke for søgt. Så giver det bagslag.
 
Ring gerne til Added Value på 61 33 69 65 - hvis I har brug for at få pudset jeres PR-kriseberedskab af. Det kan gøres ret enkelt. Før krisen rammer.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs alle tre historier i  nyhedsbrevet.
Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More