Har du ændret dine medievaner?
- Af Christian Pedersen
- •
- 21 feb., 2018
- •

Medieoverblik – DR har netop udsendt den årlige rapport om udviklingen i danskernes medieforbrug.
Det er spændende læsning, for vi er i en brydningstid, når det drejer sig om, hvordan vi anvender vores medier.
Mulighederne for at hente viden og underholdning er nærmest uendelige, ligesom den måde, vi bruger medierne på, i den grad er individualiseret.
DR’s rapport ”Medieudviklingen 2017” giver et godt billede af de ændringer, vi oplever som daglige mediebrugere.
Medieoverblik og streamning
Bl. a. nævner rapporten, at danskerne i 90’erne brugte omkring 70 procent af deres tid foran fjernsynet i selskab med hovedkanalerne DR1 og TV 2.
Det betød, at programmer som Beverly Hills 90210, Lykkehjulet og TV Avisen rundede en million seere.
I 00’erne begyndte det at knopskyde med nye kanaler på det danske tv-marked. Det pressede hovedkanalernes seerandel ned under 50 procent.
Siden da har danskernes stigende forbrug af streamingtjenester og andre digitale tilbud gjort indhug i forbruget af traditionelt tv, og givet langt flere muligheder for at se præcis det indhold, vi selv ønsker.
Det kan aflæses i antallet af programmer med over en million seere. Hvor omkring 1.000 programmer havde syvcifrede seertal i starten af 90’erne, er det faldet til ca. 100 programmer i 2017.
Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!