Har du ændret dine medievaner?

  • Af Christian Pedersen
  • 21 feb., 2018

Læs hele nyhedsbrevet

Medieoverblik – DR har netop udsendt den årlige rapport om udviklingen i danskernes medieforbrug.

Det er spændende læsning, for vi er i en brydningstid, når det drejer sig om, hvordan vi anvender vores medier.

Mulighederne for at hente viden og underholdning er nærmest uendelige, ligesom den måde, vi bruger medierne på, i den grad er individualiseret.

DR’s rapport ”Medieudviklingen 2017” giver et godt billede af de ændringer, vi oplever som daglige mediebrugere.

Medieoverblik og streamning
Bl. a. nævner rapporten, at danskerne i 90’erne brugte omkring 70 procent af deres tid foran fjernsynet i selskab med hovedkanalerne DR1 og TV 2.

Det betød, at programmer som Beverly Hills 90210, Lykkehjulet og TV Avisen rundede en million seere.

I 00’erne begyndte det at knopskyde med nye kanaler på det danske tv-marked. Det pressede hovedkanalernes seerandel ned under 50 procent.

Siden da har danskernes stigende forbrug af streamingtjenester og andre digitale tilbud gjort indhug i forbruget af traditionelt tv, og givet langt flere muligheder for at se præcis det indhold, vi selv ønsker.

Det kan aflæses i antallet af programmer med over en million seere. Hvor omkring 1.000 programmer havde syvcifrede seertal i starten af 90’erne, er det faldet til ca. 100 programmer i 2017.


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs hele nyhedsbrevet

Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More