Få dit budskab ud i nyhedsbreve

  • Af Christian Pedersen
  • 26 maj, 2021
Før du går i gang med dit nyhedsbrev, anbefaler jeg, du overvejer følgende to spørgsmål:
  • Hvorfor skal jeg etablere et nyhedsbrev?
  • Hvad er en god historie eller nyhed i nyhedsbrevet?
 
Hvem skal læse nyhedsbrevet?
Først og fremmest skal du have styr på, hvem du vil sende det til. Har du en virksomhed, er det oplagt at målrette nyhedsbrevets budskaber til kunderne, samarbejdspartnere og potentielle kunder.
 

Hvad skal du formidle og sælge?
Næste skridt er at få styr på, hvad du vil fortælle dine målgrupper. Hvilke budskaber fra din virksomhed vil være interessante for dem?
 
Her er det en god idé at udarbejde en idéliste over de budskaber, du synes vil være relevant for målgrupperne/læserne. Hvad vil give dem værdi at læse, hvad er nice to know, og hvad er need to know? Skal nyhedsbrevet udelukkende have et kommercielt sigte med salg for øje, eller er der mere fokus på at formidle viden og nyheder? Endelig kan det også være en kombination. Eller noget helt tredje. Kun fantasien sætter grænsen for, hvad man vil formidle.

Afgørende er det dog, at du er skarp på dine budskaber, og at du har en klar linje fra nyhedsbrev til nyhedsbrev.
 

Hvor tit til skal nyhedsbrevet sendes ud?
Der er ikke noget klart svar på, hvor tit du skal sende et nyhedsbrev ud. Det kommer helt an på, hvilken branche og type virksomhed eller organisation, du er del af.
 
Når jeg rådgiver mine mindre virksomhedskunder, der ønsker at sende et nyhedsbrev ud, beder jeg dem overveje, hvor meget tid og hvor mange ressourcer de ønsker at bruge pr. nyhedsbrev. Lad være med at være for ambitiøs, når er du planlægger dine udsendelser.
 

Hvad er det effektivt nyhedsbrev?
 
Et effektivt nyhedsbrev, er et nyhedsbrev, der med sit indhold rammer sine målgrupper, så de føler værdi, når det læser nyhedsbrevets indhold.
 
Det er samtidig vigtigt, at nyhedsbrevet har en tydelig afsender, så modtageren ikke er i tvivl om, hvem der er nyhedsbrevet kommer fra, og at modtageren selv har besluttet sig for at modtage det, enten ved direkte tilmelding eller ved accept af at modtage det som kunde.
 
Når et nyhedsbrev giver værdi, vil læseren typisk finde mere info om et emne eller et produkt ved at klikke på et link, der gerne fører til virksomhedens hjemmeside, hvor emnet er uddybet. Eller hvis det er et salgstilbud, fører linket direkte til køb.
 
Et effektivt nyhedsbrev er værd at dele med andre, enten i en mail eller på sociale medier.
 
Andre karakteristika ved det effektive nyhedsbrev er, at det kan være med til atskaffe tilmeldinger til et arrangement, ligesom det kan
  • skabe trafik på hjemmeside
  • øge kendskabet til afsenderen – dvs. virksomheden
  • skabe gensalg til eksisterende kunder


Hvad er en god historie eller nyhed i nyhedsbrevet?
En nyhed er en meddelelse, som giver modtageren ny viden. Da modtagerens vidensniveau alene er afgørende for definitionen, kan en gammel meddelelse godt være en nyhed.
 
Det er værd at holde sig for øje, når man skal udarbejde indholdet til sit nyhedsbrev.
 
For en virksomhed vil nyheder til målgruppen være:
  • Nye produkter og ydelser
  • Nye kunder
  • Nye samarbejdspartnere
  • Nye medarbejdere
  • Tilbud på produkter eller ydelser

Brug mailchimp
Jeg anbefaler programmet mailchimp, der er et af de mest udbredt programmer. Det er gratis at bruge, og det er enkelt overskue, både mht. den grafiske opsætning og praktiske udsendelse.

Læs hele nyhedsbrevet for maj , hvor du også får tips til hvordan du udarbejder en kommunikationsstrategi


Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Af Christian Pedersen 16. april 2025
De fleste virksomheder gemmer ofte på historier, som med fordel kan formidles som nyheder og spredes til omverden.
Af Christian Pedersen 12. marts 2025
Små ord kan have stor effekt. Mange spænder ubevidst ben for sig selv, når de formidler et budskab. De bruger ord, der svækker deres autoritet.
Show More