Blog Post

Hvad er forskellen på PR og marketing?

  • Af Christian Pedersen
  • 25 maj, 2019
PR og kommunikation
er et værktøj for en ledelse, der ønsker at formidle resultater og budskaber til virksomhedens eller organisationens interesserenter – typisk kunder, ejere, medarbejdere og pressen. Kommunikation dækker både interne og eksterne discipliner.
 
Denne kommunikation sigter typisk mod et bredt publikum, hvor målet ikke nødvendigvis er salg. Kommunikation – med underdisciplinen PR (public relations) - handler især om virksomhedens omdømme og dermed om at påvirke holdninger, der evt. kan blive omsat til handlinger. Det kan være omtale af virksomhedens varer – den såkaldte produkt-PR.
 
Marketing
drejer sig primært om at fortælle kunderne om de ydelser og varer, som leveres. Det kan være i form af annoncer og reklamer - med fokus på sælgende budskaber.
 
Marketing/markedsføring har fokus på handling hos modtageren, som man vil have til at købe et produkt eller ydelse her og nu.
 
Historien
Historisk er kommunikation en såkaldt corporate discipline. I større virksomheder er det en støttefunktion til direktionen, som får support fra en gruppe specialister med at få budskaberne ud til relevante målgrupper.
 
I virksomheder hører marketingfunktionen typisk til under salgsafdelingen og har udelukkende kommerciel fokus.
 
Både kommunikation og marketing benytter sig af sociale medier.  Hvor kommunikation især har fokus på medier og presse, er marketing mere til den betalte omtale i form af annoncer og reklame.
 
Glem ikke at tjekke videoen, hvor jeg peger på en række andre forskelle på de to discipliner.
 
Paid - owned - earned
I de senere år er man begyndt at tale om, at virksomheder kommunikerer i kanaler, der er paid, owned eller earned. Altså, marketing tager sig af de betalte kanaler (typisk annoncer og reklamer),  mens kommunikation tager sig af de fortjente kanaler (typisk ved at sikre omtale i pressen).
 
De ejede kanaler – især sociale medier – benyttes af begge discipliner, og det er væsentligt at udnytte synergien mellem dem. Når man fx sender en pressemeddelelse ud til pressen (earned), lægges den også på virksomheds website og sociale medier (owned), så flere målgrupper påvirkes.
 
Når marketing betaler for en kampagne i paid medier, sikrer de på tilsvarende vis, at web, sociale medier også er kanal for disse kommercielle budskaber.
 
Sammensmeltning
En undersøgelse blandt 800 PR-folk og 700 PR-studerende i USA i 2017 viste, at der forventes øget sammensmeltning mellem PR (kommunikation) og marketing. Delte kanaler forventes at vinde frem på bekostning af fortjente kanaler. (Læs evt. mere i Peter Jepsens udmærkede bog ”Som ringe i vandet. Strategisk PR og omdømme i en forandret medievirkelighed", 2018).
 
Grænsen mellem de to discipliner er flydende. Det giver så mange muligheder for at få sine budskaber endnu længere ud til de målgrupper, man ønsker at få i tale og påvirke.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!

Læs alle fire historier i  nyhedsbrevet, hvor du også kan se de to videoer.
 
Af Christian Pedersen 15 Apr, 2024
Hvad skaber en effektiv pressemeddelelse, og hvordan man undgår de fælder, der kan få journalisterne til at slette den, før de overhovedet har læst teksten igennem.
Af Christian Pedersen 20 Mar, 2024
En tale er ikke blot en række ord, der bliver sagt højt; det er en mulighed for at skabe forbindelse, påvirke og inspirere lytterne. Uanset om det er en formel præsentation, en festtale, eller en inspirerende samtale, er forberedelsen nøglen til succes.
Show More
Share by: