Blog Post

Derfor skal du stadig sende pressemeddelelser ud

  • Af Christian Pedersen
  • 07 nov., 2023

Medierne bruger i stigende grad pressemeddelelser. Det viser en undersøgelse som nyhedsbureauet Ritzau har gennemført.

Bureauet har undersøgt, hvor ofte ordet "pressemeddelelse" indgår i teksten i alle publicerede artikler i Danmark fra 2018 til 2022. Der er sandsynligvis flere, da man sagtens kan citere en pressemeddelelse uden nødvendigvis at nævne ordet "pressemeddelelse".

Undersøgelsen viser ligeledes en stigning fra 2018 til 2022. Forskellen mellem 2018 og 2022 varierer mellem 4 % og 34 %, afhængig af medietype. I 2020 var mediernes interesse for pressemeddelelser på sit højeste. Det var samtidig starten på covid-19-pandemien, hvor man noterede en høj opmærksomhed på pressemeddelelser, der omhandlede covid.

Tidligere har Ritzau gennemført en lignende undersøgelse fra 2014 til 2019. Her steg forbruget af pressemeddelelser fra indeks 0 i 2014 til mellem 41 % og 93 % i 2019, afhængig af medietypen, og denne stigning var konstant år for år.


Pressemeddelelsens seks bud
Når du udarbejder en pressemeddelelse, så brug denne tjekliste:

  1. Overskrift der sammenfatter tekstens hovedbudskab
  2. Indled med resumé – der giver overblik
  3. Skriv det vigtigste – for læserne – først
  4. Uddyb historien i to til tre korte selvstændige afsnit
  5. Et citat med angivelse af navn og titel på den der udtaler sig
  6. Kontaktdata og evt. link til mere information
... eller du kan ringe 61 33 69 65, hvis du har brug for hjælp til din næste presseindsats.


Tjek hele  nyhedsbrevet for  november, hvor du  også får tips til at udvikle dine gode historier på LinkedIn og info om, hvordan Ringssted Håndværker - og Industriforening har udviklet en ny strategiplan med hjælp fra Added Value.

Gå ikke glip af det næste nyhedsbrev, tilmeld dig allerede nu!


Se omtale på Byportalerne.


Af Christian Pedersen 15 Apr, 2024
Hvad skaber en effektiv pressemeddelelse, og hvordan man undgår de fælder, der kan få journalisterne til at slette den, før de overhovedet har læst teksten igennem.
Af Christian Pedersen 20 Mar, 2024
En tale er ikke blot en række ord, der bliver sagt højt; det er en mulighed for at skabe forbindelse, påvirke og inspirere lytterne. Uanset om det er en formel præsentation, en festtale, eller en inspirerende samtale, er forberedelsen nøglen til succes.
Show More
Share by: