Hvad kan en pressemeddelelse?

Hvad kan en pressemeddelelse?

I sin oprindelige form har en pressemeddelelse til formål at formidle en begivenhed eller en nyhed til medierne, der herefter beslutter om, de vil dække sagen yderligere ved fx at deltage, ringe borgmesteren op, opsøge sure borgere o. lign

Pressemeddelelsen lever og har det godt

Medierne bruger i stigende grad pressemeddelelser. Det viser en undersøgelse som nyhedsbureauet Ritzau har gennemført.

Bureauet har undersøgt, hvor ofte ordet "pressemeddelelse" indgår i teksten i alle publicerede artikler i Danmark fra 2018 til 2022. Der er sandsynligvis flere, da man sagtens kan citere en pressemeddelelse uden nødvendigvis at nævne ordet "pressemeddelelse".


Undersøgelsen viser ligeledes en stigning fra 2018 til 2022. Forskellen mellem 2018 og 2022 varierer mellem 4 % og 34 %, afhængig af medietype. I 2020 var mediernes interesse for pressemeddelelser på sit højeste. Det var samtidig starten på covid-19-pandemien, hvor man noterede en høj opmærksomhed på pressemeddelelser, der omhandlede covid. 

Tidligere har Ritzau gennemført en lignende undersøgelse fra 2014 til 2019. Her steg forbruget af pressemeddelelser fra indeks 0 i 2014 til mellem 41 % og 93 % i 2019, afhængig af medietypen, og denne stigning var konstant år for år.

Øg synligheden

Få opbakning

Send budskabet til mange

Vis professionalisme

Pressemeddelelsens seks bud


Når du udarbejder en pressemeddelelse, så brug denne tjekliste:

  1. Overskrift der sammenfatter tekstens hovedbudskab
  2. Indled med resumé – der giver overblik
  3. Skriv det vigtigste – for læserne – først
  4. Uddyb historien i to til tre korte selvstændige afsnit
  5. Et citat med navn og titel på den der udtaler sig
  6. Kontaktdata og evt. link til mere information

... eller du kan ringe 61 33 69 65, hvis du har brug for hjælp til din næste presseindsats.


Sådan kan Added Value  hjælpe

Udarbejdelse og udsendelse af pressemeddelelser

Opfølgning på og monitorering af medier

Sparring og rådgivning

Det bedste tidspunkt at sende sin pressemeddelelse til redaktionerne


Nyhedsbureauet Ritzau har registeret, at den travleste time i ugen med udsendelse af flest pressemeddelelser er torsdag morgen mellem klokken 5 og 7, skarpt forfulgt af torsdag formiddag mellem klokken 11 og 12.

To tredjedele af alle pressemeddelelser udsendes om morgenen eller om formiddagen. Det skyldes blandt andet, at mange ønsker, at deres pressemeddelelser skal ligge klar til mediernes redaktionsmøder om formiddagen.

På alle hverdage starter det store ryk med udsendelse af pressemeddelelser fra klokken 5 om morgenen. Efter klokken 16 ligger det til gengæld meget stille med udsendelserne.

Ritzau anbefaler, at hvis pressemeddelelsen omhandler et dagsaktuelt emne, bør den sendes afsted til redaktionerne så hurtigt som muligt, uanset ugedag og tidspunkt på dagen.

Hvis pressemeddelelsen derimod ikke omhandler en aktuel sag, kan det måske godt betale sig at sende den til medierne udenfor de spidsbelastede tidspunkter.




Du er altid velkomne til at kontakte Added Value om det rigtige tidspunkt for din næste pressemeddelelse.






Hvad siger kunderne?

Skriv til Added Value

Contact Us

Share by: